Ziggo in hoek waar klappen vallen: concurrentie glasvezel voelbaar
Uit onderzoek van de kwartaalcijfers van de drie grootste breedbandinternetaanbieders Ziggo, KPN en T-Mobile door marktonderzoeker Telecompaper blijkt dat Ziggo in de hoek zit waar de klappen vallen. Het kabelbedrijf leidt in een verzadigde internetmarkt voor het vierde achtereenvolgende kwartaal klantverlies. KPN zag het aantal internetabonnees wel stijgen maar deze stijging wordt door de overname van OXXIO gerealiseerd. Hierdoor verschoven klanten van KPN Wholesale naar de consumentendivisie van KPN. Zonder deze overname zou KPN een klein klantverlies geleden hebben. T-Mobile ziet ook in het tweede kwartaal 2021 het aantal internetklanten stijgen.
Glasvezel
Kijkend naar de kwartaalcijfers van de afgelopen twaalf maanden wordt duidelijk dat Ziggo meer last krijgt van de uitbreiding van glasvezel in Nederland. Zo zag het kabelbedrijf een jaar geleden aan het eind van het tweede kwartaal het aantal internetklanten nog met 6.000 stijgen. Op hetzelfde tijdstip een jaar later was de winst omgezet in een klantverlies van 6.500. De komst van een glasvezelaansluiting in de meterkast naast de Ziggo-kabelaansluiting is de oorzaak van het verlies van klanten.
Gigabit
Ziggo rolt op dit moment het gigabit internet gefaseerd tot en met medio 2022 uit. Dit betekent dat het kabelbedrijf wel een gelijke downloadsnelheid van 1000Mbps in vergelijking met glasvezel aan klanten kan leveren. De uploadsnelheid blijft echter met maximaal 50Mbps ver achter bij de symmetrische internetsnelheid die concurrenten via het KPN NetwerkNL glasvezelnetwerk kunnen leveren.