Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo vs FOX Sports: Eredivisie bereikt 1 op 3 Nederlanders

    Net als vier jaar geleden houdt de Eredivisie in de zomer de Nederlandse distributiewereld in de greep. Inzet is een nieuwe overeenkomst met VodafoneZiggo.
    Jarco Kriek
    18 juni 2020
    comments 5
    PSV binnenkort niet meer bij Ziggo?
    Foto ProShots

    Blijft Ziggo de kanalen van FOX Sports ook tijdens het komend seizoen van voetbalcompetitie aan klanten leveren? Dat is de inzet van onderhandelingen tussen VodafoneZiggo en Eredivisie Media & Marketing (EMM). Onderhandelingen die op dit moment muurvast zitten. De stand van zaken is op dit moment dan ook dat FOX Sports op 1 augustus bij Ziggo uit het aanbod verdwijnt. Bij Ziggo kopen op dit moment ongeveer 350.000 abonnees een aanvullend FOX Sports-abonnement. Om FOX Sports te mogen blijven aanbieden, moet Ziggo – zoals de kaarten nu op tafel liggen – voor alle 3,9 miljoen abonnees een vast bedrag per maand aan EMM afdragen. Dit bedrag ligt rond de €2,60 per maand. Hierdoor komt de jaarlijkse rekening voor VodafoneZiggo op ruim 100 miljoen euro uit. Dat is drie keer zoveel als FOX Sports met de huidige overeenkomst kost. Het uiterste bod van VodafoneZiggo lijkt gratis doorgifte van FOX Sports-kanalen te zijn. Op deze manier verdient VodafoneZiggo niets maar kost doorgifte van FOX Sports-kanalen bij Ziggo dit mediabedrijf ook niets. Bij het akkoord gaan met de voorwaarden die EMM op de onderhandelingstafel heeft gelegd, verliest VodafoneZiggo jaarlijks tientallen miljoenen euro’s op de doorgifte van FOX Sports-kanalen.

     

    Eredivisie

    Een dergelijk verlies kan wellicht als buitenproportioneel gezien worden voor een product dat slechts 33 procent van de Nederlanders bereikt. Uit onderzoek van mediabureau MediaCom blijkt dat 1 op de 3 Nederlanders in de leeftijdscategorie tussen de 16 en 65 jaar online of via tv naar de Eredivisie kijkt. Hiermee is de Eredivisie de populairste voetbalcompetitie onder Nederlanders en blijft het de nummer 2 Premier League (11,7 procent) ver voor. Maar de uitkomst wil niet zeggen dat de gehele 33 procent van de Nederlandse bevolking via FOX Sports naar de Eredivisie kijkt. Zo zijn de ‘gratis’ samenvattingen bij Studio Sport bij publieke omroep NPO ook goed bekeken. Ongeveer tien procent van de Nederlandse tv-huishoudens koopt daadwerkelijk een FOX Sports-abonnement. Dit komt neer op ongeveer 700.000 abonnees. Daarnaast bieden enkele distributeurs – waaronder KPN, Canal Digitaal en T-Mobile – het FOX Sports 1 via het basispakket aan alle klanten aan. Hierdoor pieken kijkcijfers bij belangrijke Eredivisiewedstrijden bij FOX Sports soms richting 1,2 miljoen kijkers.

    ZiggoVodafoneZiggoEredivisie Media & MarketingEMMvoetbalEredivisieNPOpublieke omroepStudio Sportdistributiedistributieovereenkomst

    Reacties

  1. TV-TIP WK Veldrijden

    WK Veldrijden
    NPO 1 om 15:03 uur
    Hoewel Marianne Vos zich vorig jaar voor de zevende keer de regenboog­trui infietste, is niet de kannibaal uit ’s-Hertogenbosch, maar Fem van Empel de favoriet voor de wereldtitel. Het talent uit Den Dungen reeg de wereldbekerzeges afgelopen tijd aan elkaar, maar kwam tijdens het NK vorig maand verrassend adem tekort. De nationale titel ging naar Puck Pieterse, die in Hoogerheide niet alleen haar Nederlandse concurrentie, maar ook het internationale veld eruit wil peddelen.

    TV-TIP Serengeti

    Serengeti
    NPO 1 om 19:05 uur
    Het leven op de eindeloze grasvlaktes van de Serengeti leek even rustig voort te kabbelen, maar oplaaiende vetes blijken nooit ver weg. Terwijl Tamu, een pasgeboren gazellekalfje, zijn eerste wiebelige stappen zet, wordt hij beloerd door de hongerige jakhalzen Shavu en Shaba. Maar ook zij hebben hun problemen. Hun pups zijn het huis uitgetreiterd door een legertje agressieve mieren en zijn nu onvindbaar. Weten pa en moe hun kroost op te sporen?

    Interview

    • *

      Maarten Remmers

      Keuringsdienst van Waarde

      Verslaggever en researcher Maarten Remmers zoekt in Keuringsdienst van Waarde naar de verhalen achter producten.
      Reacties0 reactie(s)