1. Nieuws

    Ziggo vs FOX Sports: Eredivisie bereikt 1 op 3 Nederlanders

    Net als vier jaar geleden houdt de Eredivisie in de zomer de Nederlandse distributiewereld in de greep. Inzet is een nieuwe overeenkomst met VodafoneZiggo.
    Jarco Kriek
    18 june 2020
    comments 5
    PSV binnenkort niet meer bij Ziggo?
    Foto ProShots

    Blijft Ziggo de kanalen van FOX Sports ook tijdens het komend seizoen van voetbalcompetitie aan klanten leveren? Dat is de inzet van onderhandelingen tussen VodafoneZiggo en Eredivisie Media & Marketing (EMM). Onderhandelingen die op dit moment muurvast zitten. De stand van zaken is op dit moment dan ook dat FOX Sports op 1 augustus bij Ziggo uit het aanbod verdwijnt. Bij Ziggo kopen op dit moment ongeveer 350.000 abonnees een aanvullend FOX Sports-abonnement. Om FOX Sports te mogen blijven aanbieden, moet Ziggo – zoals de kaarten nu op tafel liggen – voor alle 3,9 miljoen abonnees een vast bedrag per maand aan EMM afdragen. Dit bedrag ligt rond de €2,60 per maand. Hierdoor komt de jaarlijkse rekening voor VodafoneZiggo op ruim 100 miljoen euro uit. Dat is drie keer zoveel als FOX Sports met de huidige overeenkomst kost. Het uiterste bod van VodafoneZiggo lijkt gratis doorgifte van FOX Sports-kanalen te zijn. Op deze manier verdient VodafoneZiggo niets maar kost doorgifte van FOX Sports-kanalen bij Ziggo dit mediabedrijf ook niets. Bij het akkoord gaan met de voorwaarden die EMM op de onderhandelingstafel heeft gelegd, verliest VodafoneZiggo jaarlijks tientallen miljoenen euro’s op de doorgifte van FOX Sports-kanalen.

     

    Eredivisie

    Een dergelijk verlies kan wellicht als buitenproportioneel gezien worden voor een product dat slechts 33 procent van de Nederlanders bereikt. Uit onderzoek van mediabureau MediaCom blijkt dat 1 op de 3 Nederlanders in de leeftijdscategorie tussen de 16 en 65 jaar online of via tv naar de Eredivisie kijkt. Hiermee is de Eredivisie de populairste voetbalcompetitie onder Nederlanders en blijft het de nummer 2 Premier League (11,7 procent) ver voor. Maar de uitkomst wil niet zeggen dat de gehele 33 procent van de Nederlandse bevolking via FOX Sports naar de Eredivisie kijkt. Zo zijn de ‘gratis’ samenvattingen bij Studio Sport bij publieke omroep NPO ook goed bekeken. Ongeveer tien procent van de Nederlandse tv-huishoudens koopt daadwerkelijk een FOX Sports-abonnement. Dit komt neer op ongeveer 700.000 abonnees. Daarnaast bieden enkele distributeurs – waaronder KPN, Canal Digitaal en T-Mobile – het FOX Sports 1 via het basispakket aan alle klanten aan. Hierdoor pieken kijkcijfers bij belangrijke Eredivisiewedstrijden bij FOX Sports soms richting 1,2 miljoen kijkers.

    ZiggoVodafoneZiggoEredivisie Media & MarketingEMMvoetbalEredivisieNPOpublieke omroepStudio Sportdistributiedistributieovereenkomst

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Before We Die

      Win Before We Die S1&2

      Before We Die is niet alleen een typische misdaadserie, het is ook een hartverscheurend drama over een moeder en zoon, een politierechercheur en een infiltrant. Een serie over morele dilemma’s, verraad en pijnlijke relaties. Totaal TV mag bij lumiereseries.com vijf streamstarts voor het eerste en tweede seizoen van deze Zweedse misdaadserie weggeven.

    TV-TIP Blade

    Blade
    Veronica om 20:00 uur
    Door Blade's aderen stroomt vampierbloed. Dit geeft hem onmetelijke krachten, maar maakt hem ook een buitenstaander: hij behoort net zo min tot de mensenwereld als tot de vampierwereld. Blade stelt zich ten doel de mensheid te beschermen tegen de moordenaar van zijn moeder. Samen met de gedreven vampierjager Abraham Whistler begint hij een bloederige kruistocht.

    TV-TIP Hellboy II: The Golden Army

    Hellboy II: The Golden Army
    RTL 7 om 20:00 uur
    Hellboy moet het opnemen tegen een genadeloze dictator en zijn brute rovers. Met zijn team van het Bureau voor Paranormale Research en Defensie, zijn vrienden Liz, Abe en Johann, reist hij heen en weer tussen de oppervlakte en de onzichtbare magische wereld, waar fantasiewezens tastbaar worden. Hellboy moet kiezen tussen zijn vertrouwde leven en een onbekende toekomst die lonkt.

    Interview

    • TV-Toppers met Anita Witzier

      Anita Witzier

      TV-Toppers

      Favoriete tv-fragmenten terugkijken van steeds twee bekende tv-persoonlijkheden uit verschillende generaties. Dat is TV-Toppers. Anita Witzier presenteert deze show zes weken lang op zaterdagavond.
      Reacties0 reactie(s)