1. Nieuws

    Ziggo vs FOX Sports: Eredivisie bereikt 1 op 3 Nederlanders

    Net als vier jaar geleden houdt de Eredivisie in de zomer de Nederlandse distributiewereld in de greep. Inzet is een nieuwe overeenkomst met VodafoneZiggo.
    Jarco Kriek
    18 june 2020
    comments 5
    PSV binnenkort niet meer bij Ziggo?
    Foto ProShots

    Blijft Ziggo de kanalen van FOX Sports ook tijdens het komend seizoen van voetbalcompetitie aan klanten leveren? Dat is de inzet van onderhandelingen tussen VodafoneZiggo en Eredivisie Media & Marketing (EMM). Onderhandelingen die op dit moment muurvast zitten. De stand van zaken is op dit moment dan ook dat FOX Sports op 1 augustus bij Ziggo uit het aanbod verdwijnt. Bij Ziggo kopen op dit moment ongeveer 350.000 abonnees een aanvullend FOX Sports-abonnement. Om FOX Sports te mogen blijven aanbieden, moet Ziggo – zoals de kaarten nu op tafel liggen – voor alle 3,9 miljoen abonnees een vast bedrag per maand aan EMM afdragen. Dit bedrag ligt rond de €2,60 per maand. Hierdoor komt de jaarlijkse rekening voor VodafoneZiggo op ruim 100 miljoen euro uit. Dat is drie keer zoveel als FOX Sports met de huidige overeenkomst kost. Het uiterste bod van VodafoneZiggo lijkt gratis doorgifte van FOX Sports-kanalen te zijn. Op deze manier verdient VodafoneZiggo niets maar kost doorgifte van FOX Sports-kanalen bij Ziggo dit mediabedrijf ook niets. Bij het akkoord gaan met de voorwaarden die EMM op de onderhandelingstafel heeft gelegd, verliest VodafoneZiggo jaarlijks tientallen miljoenen euro’s op de doorgifte van FOX Sports-kanalen.

     

    Eredivisie

    Een dergelijk verlies kan wellicht als buitenproportioneel gezien worden voor een product dat slechts 33 procent van de Nederlanders bereikt. Uit onderzoek van mediabureau MediaCom blijkt dat 1 op de 3 Nederlanders in de leeftijdscategorie tussen de 16 en 65 jaar online of via tv naar de Eredivisie kijkt. Hiermee is de Eredivisie de populairste voetbalcompetitie onder Nederlanders en blijft het de nummer 2 Premier League (11,7 procent) ver voor. Maar de uitkomst wil niet zeggen dat de gehele 33 procent van de Nederlandse bevolking via FOX Sports naar de Eredivisie kijkt. Zo zijn de ‘gratis’ samenvattingen bij Studio Sport bij publieke omroep NPO ook goed bekeken. Ongeveer tien procent van de Nederlandse tv-huishoudens koopt daadwerkelijk een FOX Sports-abonnement. Dit komt neer op ongeveer 700.000 abonnees. Daarnaast bieden enkele distributeurs – waaronder KPN, Canal Digitaal en T-Mobile – het FOX Sports 1 via het basispakket aan alle klanten aan. Hierdoor pieken kijkcijfers bij belangrijke Eredivisiewedstrijden bij FOX Sports soms richting 1,2 miljoen kijkers.

    ZiggoVodafoneZiggoEredivisie Media & MarketingEMMvoetbalEredivisieNPOpublieke omroepStudio Sportdistributiedistributieovereenkomst

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Marionette met Thekla Reuten

      Win kaarten voor de bioscoopfilm Marionette (met Thekla Reuten)

      Na de tragische dood van haar man verhuist de Amerikaanse kinderpsychiater Marianne Winter (Thekla Reuten) naar Schotland. Een van haar nieuwe patiënten is de tienjarige Manny, een gesloten en geheimzinnige jongen die tekeningen maakt van traumatische gebeurtenissen en beweert dat hij haar toekomst kan sturen. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze thriller weggeven.

    TV-TIP BinnensteBuiten

    BinnensteBuiten
    BVN-TV om 03:20 uur
    Plastic afval wordt een steeds groter probleem, maar daar hebben Bram en Marlous een oplossing voor gevonden, zij hebben er een huis van gemaakt!

    TV-TIP The masked singer

    The masked singer
    RTL 4 om 20:00 uur
    Dit is de enige zangwedstrijd waarin het niet draait om enige vorm van talent. We willen alleen maar weten welke BN'ers in de kleurrijke kostuums zitten.

    Interview

    • Dynamo Beyond Belief

      Dynamo

      Dynamo Beyond Belief

      Steven Frayne, beter bekend als Dynamo, was door ziekte lange tijd uit de running. Maar de Britse illusionist is weer helemaal terug met de driedelige serie Dynamo Beyond Belief.
      Reacties0 reactie(s)