Ziggo vs FOX Sports: Eredivisie bereikt 1 op 3 Nederlanders

Blijft Ziggo de kanalen van FOX Sports ook tijdens het komend seizoen van voetbalcompetitie aan klanten leveren? Dat is de inzet van onderhandelingen tussen VodafoneZiggo en Eredivisie Media & Marketing (EMM). Onderhandelingen die op dit moment muurvast zitten. De stand van zaken is op dit moment dan ook dat FOX Sports op 1 augustus bij Ziggo uit het aanbod verdwijnt. Bij Ziggo kopen op dit moment ongeveer 350.000 abonnees een aanvullend FOX Sports-abonnement. Om FOX Sports te mogen blijven aanbieden, moet Ziggo – zoals de kaarten nu op tafel liggen – voor alle 3,9 miljoen abonnees een vast bedrag per maand aan EMM afdragen. Dit bedrag ligt rond de €2,60 per maand. Hierdoor komt de jaarlijkse rekening voor VodafoneZiggo op ruim 100 miljoen euro uit. Dat is drie keer zoveel als FOX Sports met de huidige overeenkomst kost. Het uiterste bod van VodafoneZiggo lijkt gratis doorgifte van FOX Sports-kanalen te zijn. Op deze manier verdient VodafoneZiggo niets maar kost doorgifte van FOX Sports-kanalen bij Ziggo dit mediabedrijf ook niets. Bij het akkoord gaan met de voorwaarden die EMM op de onderhandelingstafel heeft gelegd, verliest VodafoneZiggo jaarlijks tientallen miljoenen euro’s op de doorgifte van FOX Sports-kanalen.
Eredivisie
Een dergelijk verlies kan wellicht als buitenproportioneel gezien worden voor een product dat slechts 33 procent van de Nederlanders bereikt. Uit onderzoek van mediabureau MediaCom blijkt dat 1 op de 3 Nederlanders in de leeftijdscategorie tussen de 16 en 65 jaar online of via tv naar de Eredivisie kijkt. Hiermee is de Eredivisie de populairste voetbalcompetitie onder Nederlanders en blijft het de nummer 2 Premier League (11,7 procent) ver voor. Maar de uitkomst wil niet zeggen dat de gehele 33 procent van de Nederlandse bevolking via FOX Sports naar de Eredivisie kijkt. Zo zijn de ‘gratis’ samenvattingen bij Studio Sport bij publieke omroep NPO ook goed bekeken. Ongeveer tien procent van de Nederlandse tv-huishoudens koopt daadwerkelijk een FOX Sports-abonnement. Dit komt neer op ongeveer 700.000 abonnees. Daarnaast bieden enkele distributeurs – waaronder KPN, Canal Digitaal en T-Mobile – het FOX Sports 1 via het basispakket aan alle klanten aan. Hierdoor pieken kijkcijfers bij belangrijke Eredivisiewedstrijden bij FOX Sports soms richting 1,2 miljoen kijkers.