Ziggo vs KPN: glasvezel wint van kabel

Uit een onderzoek van Telecompaper blijkt dat kabelaanbieders een veel lagere Net Promotie Score (NPS) hebben dan aanbieders die gelijke diensten via koperdraad (DSL) en glasvezel leveren. In Nederland is Ziggo de grootste kabelaanbieder en KPN de leverancier van diensten als tv en internet via koperdraad- en glasvezelnetwerken. NPS is de som van alle klanten die een aanbieder om bepaalde redenen voor bepaalde diensten sterk aanbevelen, minus alle klanten die hun aanbieder juist niet aanbevelen bij bijvoorbeeld familie, vrienden of kennissen. Kabelbedrijven als Ziggo, Caiway en Delta scoren gemiddeld een NPS van +5. Aanbieders die via koperdraad en glasvezel diensten leveren – zoals KPN en T-Mobile – doen het met een score van +18 beduidend beter.
WiFi
Als we naar de redenen kijken waarom Nederlanders hun aanbieder wel of juist niet aan anderen aanbevelen, dan valt de rol van draadloos WiFi-internet op. De kwaliteit van WiFi wordt als argument genoemd om een aanbieder zowel niet als wel aan te bevelen. WiFi is overigens een verantwoordelijkheid van de klant zelf. Dit komt omdat de kwaliteit van het WiFi-netwerk afhankelijk is van de lokale omstandigheden bij Nederlanders thuis. Die zijn in alle gevallen afwijkend van elkaar. In een druk bevolkte buurt is het opzetten van een kwalitatief WiFi-netwerk vanwege veel gebruikte frequenties een stuk moeilijker dan in minder druk bevolkte gebieden. Als andere redenen om een aanbieder juist wel te bevelen, worden betrouwbaarheid en prijs naast WiFi genoemd. Prijs en WiFi zijn ook de redenen om een aanbieder juist niet aan te bevelen.