Ziggo wacht moeilijke tijd: consument wil goedkoper tv-kijken
Ziggo krijgt het van de Nederlandse providers wellicht het hardst voor de kiezen. Abonnees van dit kabelbedrijf betalen namelijk gemiddeld het hoogste maandbedrag aan abonnementsgeld voor de diensten tv, internet en telefonie. Maar ook andere ‘dure’ aanbieders als KPN en Freedom Internet wachten misschien moeilijke tijden door het voornemen van een groter wordende groep Nederlandse kijkers.
OTT
Uit een recent onderzoek van Telecompaper blijkt dat veertig procent van de ondervraagden zelfs lineaire tv voor OTT wil inruilen als deze vorm van online tv-kijken goedkoper is. Een goedkoper online tv-abonnement is vooral aanlokkelijk voor Nederlanders die al vaker hebben nagedacht lineaire tv vaarwel te zeggen. De zogenaamde cordcutters dus. Voor hen is over-the-top kijken (OTT) een goed alternatief.
Abonnement
OTT is ook populair onder Nederlanders die op dit moment helemaal geen betaald tv-abonnement hebben. De huidige ontwikkeling is terug te zien in de huidige manier van tv-consumptie. OTT-diensten als NLZIET en Canal Digitaal OTT, waarmee onder meer online live naar tv kan worden gekeken, zien het aantal abonnees toenemen. Beide abonnementen zijn goedkoper dan veel tv-abonnementen van reguliere providers. Bij KPN en andere aanbieders van IPTV is het lineaire tv-abonnement op papier wel goedkoper dan bijvoorbeeld bij Ziggo. Alleen wordt bij providers die Interactieve TV leveren een deel van de distributiekosten richting abonnees verrekend via het voor Interactieve TV verplichte internetabonnement.