Ziggo wacht sombere tijd door toenemend gebruik glasvezel: ‘aantal internetklanten daalt tot 2,5 miljoen’

Dit is op te maken uit de prognose van de Nederlandse breedbandmarkt voor de komende vijf jaar. Het aantal breedbandinternetaansluitingen stijgt in de komende vijf jaar dan wel met zo’n half miljoen tot boven de acht miljoen, maar het zijn door vooral providers als KPN, Odido en Delta die diensten via glasvezel aanbieden die hiervan gaan profiteren. Voor Ziggo is het vooruitzicht minder gunstig.
Aanhoudend klantverlies
Ziggo-eigenaar VodafoneZiggo houdt namelijk vast aan de DOCSIS-techniek via het eigen coaxnetwerk. Dit betekent dat het laatste deel van de verbinding tussen de wijkkast en de huisaansluiting niet wordt vernieuwd van coax naar glasvezel. Door gebruik van de nieuwste DOCSIS 4.0 kan Ziggo in de komende jaren wel de internetsnelheid fors opvoeren. Voldoende snel om vrijwel alle consumenten de snelheid te kunnen leveren die zij wensen. Glasvezel zal echter altijd sneller internet kunnen leveren. Door het oubollige imago van de kabel – en dus indirect ook Ziggo – blijft het kabelbedrijf last houden van klantverlies.
Prognose
Telecompaper verwacht dat aan het einde van 2029 het marktaandeel van glasvezel rond de 60 procent ligt. Dit betekent dat op zo’n 5 miljoen adressen internet via glasvezel wordt geleverd. Het marktaandeel van Ziggo (kabel) komt uit rond 30 procent, de helft dus van glasvezel. Dit betekent dat het aantal internetklanten bij Ziggo bij deze prognose onder de 2,5 miljoen daalt. Dat zou betekenen dat Ziggo in vijf jaar tijd zo’n 600.000 internetklanten gaat verliezen, ofwel gemiddeld 120.000 per jaar.
Rendabel
Met de prognose van Telecompaper is het de vraag of Ziggo het eigen kabelnetwerk over vijf jaar nog economisch rendabel kan exploiteren. In eerdere berekeningen van analisten bleek percentage actief gebruikte aansluitingen om een netwerk rendabel te kunnen exploiteren rond de 40 procent te liggen. Door gebruik van onder meer energie zuinigere technieken en verdere kostenbesparing is dit percentage bijgesteld naar zo’n 30 procent. Met 2,5 miljoen actief gebruikte aansluitingen zou Ziggo dus over vijf jaar rond dit kritische punt uitkomen.










