Ziggo wapent zich tegen DDoS-aanvallen

Ziggo heeft extra maatregelen genomen om cybercriminaliteit
via DDoS-aanvallen te voorkomen. Het kabelbedrijf werd in augustus hard
getroffen door DDoS-aanvallen.
De maatregelen die zijn genomen, hebben als doel om de
impact van een DDoS-aanval te beperken. Dat blijkt uit uitspraken van
Ziggo-woordvoerder Gradus Vos tegen Telecompaper. Ziggo was volgens de
woordvoerder voorafgaand aan de twee grote DDoS-aanvallen op de DNS-servers van
het kabelbedrijf al voornemens de huidige maatregelen door te voeren. Bij deze
aanvallen werden twee dagen achter elkaar de DNS-servers van Ziggo aangevallen.
Hierdoor was het voor Ziggo-klanten in het voormalig Ziggo-verzorgingsgebied
vele uren onmogelijk om te internetten.
Ziggo zwijgt inhoudelijk over maatregelen
Welke acties Ziggo ondernomen heeft om de impact bij
DDoS-aanvallen te verminderen, wordt uit veiligheidsoverwegingen niet openbaar
gemaakt. Het aantal DDoS-aanvallen is dit jaar fors toegenomen. Vaak zijn het
jongeren die dit soort aanvallen uitvoeren. Afgelopen weekend waren
internetsites en apps van de NPO en NOS enige uren vanwege een DDoS-aanval
onbereikbaar. Bij een DDoS-aanval worden de servers met een groot aantal
gelijktijdige dataverzoeken bestookt. Als gevolg hiervan gaan de servers plat
en zijn internetsites of internetdiensten niet meer bereikbaar.




