Ziggo: Weinig klachten over verdwijnen France2 en RAI Uno

Ondanks klachten op sociale media en internetsites
als Totaal TV over het verdwijnen van France2 en RAI Uno, zegt Ziggo zelf
slechts een gering aantal klachten ontvangen te hebben.
Beide Europese publieke zenders verdwijnen op 1 april uit
het zenderaanbod van Ziggo. France2 verdwijnt omdat er in de vorm van TV5 Monde
en ARTE voldoende Franse zenders in het zenderaanbod aanwezig zijn. Daarnaast
wordt het Franstalige Marokkaanse kanaal 2M aan het zenderaanbod toegevoegd.
Voor RAI Uno wordt de commerciële Italiaanse zender Mediaset Italia als
alternatief aangeboden.
France2 en RAI Uno verdwijnen door UPC
Ziggo geeft op de eigen internetsite klanten de volgende
verklaring voor het verdwijnen van France2 en RAI Uno: "Wij begrijpen dat het
vervelend is dat een aantal zenders verdwijnt, maar deze zenders zijn niet
beschikbaar bij UPC. En op basis van zenderwaarderingsonderzoek hebben wij
ervoor gekozen om UPC te volgen en deze zenders te verwijderen." Ondanks de
commotie die over dit besluit op sociale media zoals Twitter is ontstaan,
verklaart Ziggo-woordvoerder Gradus Vos tegen Totaal TV dat er bij het
kabelbedrijf zelf slechts weinig klachten over het verdwijnen van de twee
Europese publieke zenders zijn binnengekomen.
Geen volwaardige Nederlandse alternatieven
Ontevreden Ziggo-klanten hebben geen volwaardig Nederlands
alternatief waarbij ontvangst van France2 en RAI Uno gewaarborgd is. France2
wordt alleen door enkele regionale kabelbedrijven doorgegeven. Deze zijn echter
niet in het Ziggo verzorgingsgebied beschikbaar. Datzelfde geldt voor RAI Uno.
Bij vrijwel alle landelijke aanbieders is dit publieke Italiaanse tv-kanaal
door Mediaset Italia vervangen.










