Ziggo zet klant op verkeerde been bij overstap abonnement
Ziggo is al enige maanden bezig om particuliere klanten die op hun adres een KvK (Kamer van Koophandel) registratie hebben om te zetten naar zakelijke abonnementen. Sommige klanten die tot deze groep behoren, krijgen in de persoonlijke MijnZiggo klantomgeving een overstapaanbod te zien. Hierbij biedt Ziggo de klanten een zakelijk abonnement aan met de op dat moment lopende welkomstbonus voor nieuwe klanten. Het gaat hierbij veelal om kortingen van vijftig procent op de abonnementsprijs van het pakket met tv en internet voor een duur variërend tussen zes en twaalf maanden.
Geen nieuwe klant
Naar nu op het forum van het kabelbedrijf blijkt, krijgt een particuliere klant die persoonlijk in de MijnZiggo klantomgeving het aanbod heeft ontvangen de korting niet in alle gevallen echt als welkomstbonus geleverd. Ziggo ziet de overstapper namelijk niet als nieuwe maar als een bestaande klant. En de welkomstbonus geldt alleen voor nieuwe klanten. Het kabelbedrijf verwijst naar de algemene voorwaarden waarin dit beschreven staat.
Terugdraaien
Klanten die door het mislopen van de aangeboden welkomstbonus terug naar hun oude particuliere abonnement willen wisselen, komen daarna voor een tweede keer van een oude kermis thuis. Eenmaal akkoord gegaan met het zakelijke abonnement, is het niet mogelijk dit abonnement kosteloos op te zeggen. In tegenstelling tot particuliere abonnementen geldt voor de zakelijke variant geen bedenkperiode van 14 dagen waarin het abonnement kosteloos teruggedraaid kan worden. Bij een zakelijk abonnement is de overeenkomst direct definitief. Als het abonnement eenzijdig wordt opgezegd, moet dan ook een afkoopsom worden betaald.
Rechtsgang
Het is de vraag of de rechter een afkoopsom rechtvaardig vindt als de overstappende bestaande klant ongevraagd een aanbod ontvangt dat naar later blijkt niet voor deze klant van toepassing is. Of het in dit geval zover komt, moet de toekomst uitwijzen. Ziggo zegt via een moderator op het eigen forum te willen onderzoeken of uit coulance het zakelijke abonnement kosteloos teruggezet kan worden naar de particuliere variant.