Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo zet onderhandeling over doorgifte FOX Sports op scherp

    De uitspraken van VodafoneZiggo CEO Jeroen Hoencamp onlangs in De Telegraaf over het aanpassen van doorgiftevergoedingen voor tv-zenders hebben hoogstwaarschijnlijk betrekking op FOX Sports.
    Jarco Kriek
    20 february 2019
    comments 12
    Ziggo zet onderhandeling over doorgifte FOX Sports op scherp
    Foto ANP

    VodafoneZiggo en Eredivisie Media & Marketing moeten binnen 16 maanden overeenstemming bereiken over een blijvende doorgifte van betaalzender FOX Sports op het kabelnetwerk van Ziggo. Ziggo heeft als enige aanbieder een oude overeenkomst voor FOX Sports. Deze overeenkomst zorgt ervoor dat VodafoneZiggo op dit moment verdient aan de verkoop van FOX Sports-abonnementen. In de huidige overeenkomst betaalt Ziggo namelijk een vaststaande inkoopprijs voor elk FOX Sports-abonnement dat wordt verkocht. Alleen de inkoopprijs van verkochte abonnementen wordt door VodafoneZiggo aan Eredivisie Media & Marketing betaald.

     

    KPN

    Bij de nieuwe overeenkomsten die Eredivisie Media & Marketing met distributeurs heeft gesloten, moet de distributeur voor iedere tv-abonnee een maandelijkse afdracht aan Eredivisie Media & Marketing overmaken. Dit moet ook gebeuren voor abonnees die geen FOX Sports-abonnement kopen. De afdracht per abonnee per maand bedraagt op dit moment rond de €2,50. KPN was de eerste distributeur die nu bijna twee jaar geleden met de nieuwe voorwaarden akkoord ging. Daarna werd de overeenkomst met KPN de leidraad voor alle aflopende overeenkomsten met de overige distributeurs. Die gingen uitgezonderd Tele2 allemaal met enige tegenzin met de nieuwe voorwaarden akkoord. Tele2 deed dit niet en besloot te stoppen met het aanbieden van FOX Sports aan klanten. De nieuwe overeenkomst voor FOX Sports is een belangrijke reden van de prijsverhoging van tv-abonnementen die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden.

     

    Ziggo

    Met de huidige afdracht gaat een nieuwe overeenkomst voor de doorgifte van FOX Sports VodafoneZiggo rond de 120 miljoen euro per jaar kosten. Omdat dit soort distributieovereenkomsten meestal voor een periode van vijf jaar gelden, betekent de handtekening onder een overeenkomst met de huidige voorwaarden een kostenpost voor VodafoneZiggo van rond de 600 miljoen euro. De uitspraken van VodafoneZiggo CEO Hoencamp over het afschaffen of aanpassen van doorgftevergoedingen kunnen vooral gezien worden als teken dat het mediabedrijf het oneens is met de financiële eisen die worden gekoppeld aan de blijvende doorgifte van FOX Sports bij Ziggo. VodafoneZiggo zit hierbij in een moeilijke spagaat. Op basis van de voorwaarden is het aannemelijk dat het doorgifte van FOX Sports heroverweegt. Maar omdat vooral live Eredivisie voetbal in de concurrentiestrijd met vooral KPN en T-Mobile een 'must have' is, wordt het bedrijf met de rug tegen de muur gedrukt om toch deze 'Eredivisiebelasting' te betalen.

    ZiggoVodafoneZiggoFOX SportsEredivisie Media & MarketingEredivisievoetbaltvtelevisieabonnementdistributiedistributievergoedingdoorgiftevergoedingKPNTele2

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      Win de dvd van Synchronic

      Synchronic is een intrigerende sci-fi horrortrip over een designerdrug die toegang lijkt te geven tot bizarre, buitenaardse werelden. Wij geven de dvd van deze excentrieke film vijf keer weg.

    TV-TIP De douane in actie

    De douane in actie
    RTL 5 om 20:30 uur
    Voor het tweede seizoen op rij volgen we in De Douane in Actie opnieuw een aantal speurende douaniers.

    TV-TIP Hartenstrijd

    Hartenstrijd
    Net5 om 20:30 uur
    Na voor de zoveelste keer bedrogen te zijn, is voor motoragente Tina de maat vol. Van nu af aan wil zij geen relatie meer.

    Interview

    • *

      Leonie ter Braak

      Kinderen kopen een huis

      Leonie ter Braak gaat samen met kinderen én makelaar Geert Klaver op huizenjacht. Elke aflevering leren we een nieuw gezin kennen.
      Reacties0 reactie(s)