Ziggo zet onderhandeling over doorgifte FOX Sports op scherp
VodafoneZiggo en Eredivisie Media & Marketing moeten binnen 16 maanden overeenstemming bereiken over een blijvende doorgifte van betaalzender FOX Sports op het kabelnetwerk van Ziggo. Ziggo heeft als enige aanbieder een oude overeenkomst voor FOX Sports. Deze overeenkomst zorgt ervoor dat VodafoneZiggo op dit moment verdient aan de verkoop van FOX Sports-abonnementen. In de huidige overeenkomst betaalt Ziggo namelijk een vaststaande inkoopprijs voor elk FOX Sports-abonnement dat wordt verkocht. Alleen de inkoopprijs van verkochte abonnementen wordt door VodafoneZiggo aan Eredivisie Media & Marketing betaald.
KPN
Bij de nieuwe overeenkomsten die Eredivisie Media & Marketing met distributeurs heeft gesloten, moet de distributeur voor iedere tv-abonnee een maandelijkse afdracht aan Eredivisie Media & Marketing overmaken. Dit moet ook gebeuren voor abonnees die geen FOX Sports-abonnement kopen. De afdracht per abonnee per maand bedraagt op dit moment rond de €2,50. KPN was de eerste distributeur die nu bijna twee jaar geleden met de nieuwe voorwaarden akkoord ging. Daarna werd de overeenkomst met KPN de leidraad voor alle aflopende overeenkomsten met de overige distributeurs. Die gingen uitgezonderd Tele2 allemaal met enige tegenzin met de nieuwe voorwaarden akkoord. Tele2 deed dit niet en besloot te stoppen met het aanbieden van FOX Sports aan klanten. De nieuwe overeenkomst voor FOX Sports is een belangrijke reden van de prijsverhoging van tv-abonnementen die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden.
Ziggo
Met de huidige afdracht gaat een nieuwe overeenkomst voor de doorgifte van FOX Sports VodafoneZiggo rond de 120 miljoen euro per jaar kosten. Omdat dit soort distributieovereenkomsten meestal voor een periode van vijf jaar gelden, betekent de handtekening onder een overeenkomst met de huidige voorwaarden een kostenpost voor VodafoneZiggo van rond de 600 miljoen euro. De uitspraken van VodafoneZiggo CEO Hoencamp over het afschaffen of aanpassen van doorgftevergoedingen kunnen vooral gezien worden als teken dat het mediabedrijf het oneens is met de financiële eisen die worden gekoppeld aan de blijvende doorgifte van FOX Sports bij Ziggo. VodafoneZiggo zit hierbij in een moeilijke spagaat. Op basis van de voorwaarden is het aannemelijk dat het doorgifte van FOX Sports heroverweegt. Maar omdat vooral live Eredivisie voetbal in de concurrentiestrijd met vooral KPN en T-Mobile een 'must have' is, wordt het bedrijf met de rug tegen de muur gedrukt om toch deze 'Eredivisiebelasting' te betalen.