Ziggo ziet klanten met bosjes weglopen
Uit een periodiek onderzoek van de Nederlandse breedbandinternetmarkt door Telecompaper blijkt dat glasvezel in de lift zit. Glasvezelaanbieders snoepen aandeel – en dus ook klanten – weg bij aanbieders van kabel- en DSL-internet. Telecompaper becijferde op basis van kwartaalcijfers van de grootste internetaanbieders dat het marktaandeel van kabelinternet is geslonken tot 43,2 procent. Glasvezel is in opkomst en ziet het marktaandeel naar 30,6 procent stijgen. Iets meer dan een kwart van de consumenten (26,2 procent) gebruikt internet via een DSL-kopernetwerk.
Meer omzet
Ziggo is in Nederland het grootste kabelbedrijf, met toegang tot 95 procent van de huishoudens. Het verlies van klanten betekent voor Ziggo echter niet dat de omzet uit de breedbandinternetmarkt is ingestort. Telecompaper berekende namelijk dat de omzet van verkochte internetabonnementen in twaalf maanden tijd juist met zes procent is gestegen. Een verdere omzetstijging is aanstaande, nu de drie grote internetaanbieders Ziggo, KPN en Delta Fiber volgende maand hun prijzen van de meeste internetabonnementen gaan verhogen.
Concurrentie
Omdat in Nederland de concurrentie onder aanbieders van internet via glasvezelnetwerken toeneemt, blijft hun omzet enigszins achter bij de stijging van het aantal aansluitingen. De glasvezelnetwerken in Nederland zijn open voor serviceproviders, en in delen van Nederland zijn er zelfs meerdere glasvezelaansluitpunten in de meterkast beschikbaar. Nu bedrijven als Glaspoort (KPN), Open Dutch Fiber (T-Mobile) en Delta Fiber aangeven dat ze in de komende jaren miljoenen extra glasvezelaansluitpunten willen realiseren, zal het aantal woningen met meerdere toegangspunten tot gigabit-internet blijven toenemen. Dit vergroot de druk op Ziggo nog verder, omdat een internetabonnement bij een glasvezelaanbieder vaak goedkoper is dan een internetabonnement bij Ziggo.