Ziggo zorgt met slechte prestaties mede voor koppositie KPN
Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat de omzet van KPN voor het eerst groter is dan die van VodafoneZiggo. Het gaat hierbij aan mobiele en vaste diensten, inclusief de wederverkoop van OTT-abonnement aan consumenten gemeten over het tweede kwartaal. De uitkomst van het onderzoek is opvallend omdat Ziggo in aantal abonnees met vaste diensten nog steeds groter is dan KPN. Het verschil wordt wel ieder kwartaal kleiner, omdat Ziggo klanten verliest en KPN gelijktijdig het klantenbestand van abonnees met vaste diensten juist zit stijgen.
Mobiel
De overname van Youfone heeft een rol gespeeld bij het overnemen van het marktleiderschap door KPN. Hierdoor heeft KPN vooral zijn positie op de mobiele markt verstevigd. Vergeleken met VodafoneZiggo genereert KPN meer omzet uit de verkoop van mobiele abonnementen en de wederverkoop van abonnementen van OTT zoals de streamingdiensten Netflix, Videoland, Disney+ en Viaplay. KPN heeft door een jaargroei in omzet van 7,6 procent nu een marktaandeel van 30,9 procent. Het stoot hiermee VodafoneZiggo – dat de omzet in een jaar tijd ‘slechts’ met 1,3 procent zag groeien – van de troon. VodafoneZiggo heeft een marktaandeel van 30,3 procent. Odido presteert vooral op de mobiele markt goed en heeft wat betreft omzet een marktaandeel van rond 16 procent.