1. Nieuws

    Ziggo zorgt voor daling tv-aansluitingen

    De Nederlandse tv-markt is in het tweede kwartaal licht gekrompen. Het aantal aansluitingen daalde met 0,2 procent. Klantverlies bij Ziggo is hiervan de belangrijkste oorzaak.
    Jarco Kriek
    28 augustus 2015
    comments 2
    Ziggo zorgt voor daling tv-aansluitingen

    De Nederlandse tv-markt is in het tweede kwartaal licht gekrompen. Het aantal aansluitingen daalde met 0,2 procent. Klantverlies bij Ziggo is hiervan de belangrijkste oorzaak. Dat stelt Telecompaper in een onderzoek.


    De daling van het aantal actieve tv-aansluitingen is met zeventienduizend slechts minimaal. Er worden in Nederland 7,85 miljoen abonnementen afgenomen. Klantverlies bij Ziggo is de belangrijkste reden van de krimping op de Nederlandse tv-markt. Verder is er een blijvende verschuiving zichtbaar. Het marktaandeel van kabelbedrijven daalt. IPTV-aanbieders die diensten via DSL- en glasvezel leveren, zien het aantal afgenomen abonnementen stijgen. Kabel blijft met bijna 53 procent wel het meest gebruikte platform om naar lineaire tv te kijken. DSL (18 procent) en glasvezel (12 procent) volgen.

    Minder analoge tv

    Het aantal analoge aansluitingen daalde met 4,4 procent. Daar stond echter een minimale stijging van 0,4 procent van het aantal digitale aansluitingen tegenover. Meer dan 88 procent van de Nederlandse huishoudens kijkt digitaal. Dat komt met name omdat Ziggo nog altijd een analoog tv-aanbod levert. Het kabelbedrijf heeft op korte termijn geen plannen om analoge tv te stoppen of af te bouwen. Ziggo heeft bij de optelsom van analoog en digitaal een marktaandeel van 53 procent. Kijken we alleen naar digitale aansluitingen dan is het marktaandeel van het kabelbedrijf 48 procent. KPN volgt met een combinatie van Digitenne en Interactieve TV met een marktaandeel van 31 procent.

    OTT wordt steeds belangrijker

    Telecompaper verwacht dat het aantal tv-aansluitingen tot en met 2019 jaarlijks met 0,3 procent daalt. Bijna elk huishouden in Nederland heeft al een tv-aansluiting. Daarnaast worden er minder abonnementen voor een tweede tv afgesloten. Ook wordt er een stijging van het gebruik van OTT-diensten verwacht. Hierdoor gaan meer Nederlanders direct via internet op tv, pc, laptop, tablet of smartphone naar lineaire tv en video on demand kijken.

    ZiggoKPNkabelglasvezelDSLVDSLkoperkoperdraadtvtelevisieaansluitingabonnementaansluitingenabonnementenTelecompaperanaloogdigitaalover the topOTTinternetonlinevideolineairvideo on demanduitgesteld kijkenNetflixVideoland UnlimitedNLziet

    Reacties

  1. TV-TIP Voetbal: België - Nederland

    Voetbal: België - Nederland
    NPO 1 om 20:25 uur
    We moeten tot onze spijt bekennen dat België deze oefenwedstrijd favoriet is, met onder anderen spelers als Eden Hazard. Kan Oranje een topprestatie leveren tegen de Rode Duivels, de nummer drie van de wereld?

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE GIRL IN THE SPIDERS WEB

      Lisbeth Salander, het bekende personage uit de populaire Millennium-boeken, keert terug in The Girl in the Spider’s Web. Het is de eerste verfilming van de bestseller. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze dramathriller weggeven, met daarin het boek (filmeditie) en twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Star Trek Beyond

    Star Trek Beyond
    Veronica om 20:30 uur
    Door een behoorlijke doorzichtige list belandt het ruimteschip Enterprise in een deel van het universum dat wordt beheerst door een regelrechte engerd. Binnen de kortste keren zit de hele bemanning weer tot de nek in de avonturen. Daarbij vormen Spock en McCoy een leuk komisch duo.