1. Nieuws

    Ziggo zorgt voor daling tv-aansluitingen

    De Nederlandse tv-markt is in het tweede kwartaal licht gekrompen. Het aantal aansluitingen daalde met 0,2 procent. Klantverlies bij Ziggo is hiervan de belangrijkste oorzaak.
    Jarco Kriek
    28 augustus 2015
    comments 2
    Ziggo zorgt voor daling tv-aansluitingen

    De Nederlandse tv-markt is in het tweede kwartaal licht gekrompen. Het aantal aansluitingen daalde met 0,2 procent. Klantverlies bij Ziggo is hiervan de belangrijkste oorzaak. Dat stelt Telecompaper in een onderzoek.


    De daling van het aantal actieve tv-aansluitingen is met zeventienduizend slechts minimaal. Er worden in Nederland 7,85 miljoen abonnementen afgenomen. Klantverlies bij Ziggo is de belangrijkste reden van de krimping op de Nederlandse tv-markt. Verder is er een blijvende verschuiving zichtbaar. Het marktaandeel van kabelbedrijven daalt. IPTV-aanbieders die diensten via DSL- en glasvezel leveren, zien het aantal afgenomen abonnementen stijgen. Kabel blijft met bijna 53 procent wel het meest gebruikte platform om naar lineaire tv te kijken. DSL (18 procent) en glasvezel (12 procent) volgen.

    Minder analoge tv

    Het aantal analoge aansluitingen daalde met 4,4 procent. Daar stond echter een minimale stijging van 0,4 procent van het aantal digitale aansluitingen tegenover. Meer dan 88 procent van de Nederlandse huishoudens kijkt digitaal. Dat komt met name omdat Ziggo nog altijd een analoog tv-aanbod levert. Het kabelbedrijf heeft op korte termijn geen plannen om analoge tv te stoppen of af te bouwen. Ziggo heeft bij de optelsom van analoog en digitaal een marktaandeel van 53 procent. Kijken we alleen naar digitale aansluitingen dan is het marktaandeel van het kabelbedrijf 48 procent. KPN volgt met een combinatie van Digitenne en Interactieve TV met een marktaandeel van 31 procent.

    OTT wordt steeds belangrijker

    Telecompaper verwacht dat het aantal tv-aansluitingen tot en met 2019 jaarlijks met 0,3 procent daalt. Bijna elk huishouden in Nederland heeft al een tv-aansluiting. Daarnaast worden er minder abonnementen voor een tweede tv afgesloten. Ook wordt er een stijging van het gebruik van OTT-diensten verwacht. Hierdoor gaan meer Nederlanders direct via internet op tv, pc, laptop, tablet of smartphone naar lineaire tv en video on demand kijken.

    ZiggoKPNkabelglasvezelDSLVDSLkoperkoperdraadtvtelevisieaansluitingabonnementaansluitingenabonnementenTelecompaperanaloogdigitaalover the topOTTinternetonlinevideolineairvideo on demanduitgesteld kijkenNetflixVideoland UnlimitedNLziet

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET FAST AND FURIOUS HOBBS AND SHAW

      Dwayne Johnson en Jason Statham zijn terug als Luke Hobbs en Deckard Shaw. Deze spectaculaire eerste stand-alone film neemt de kijker mee van Los Angeles naar Londen en van het verlaten Chernobyl naar het prachtige Samoa. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van deze actiefilm weggeven met daarin een t-shirt en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Sex Tape

    Sex Tape
    om 18:24 uur
    In het begin van hun relatie spatten de vonken er vanaf bij Jay en Annie. Tien jaar later en twee kinderen verder is die vlam behoorlijk gedoofd. Om de passie weer terug te brengen, besluit het stel een seksmarathon te houden en die te filmen. Een uitstekend idee, tot ze volgende ochtend wakker worden en hun avontuurtjes online staan.

    TV-TIP The cruise

    The cruise
    RTL Z om 20:30 uur
    Kom gerust aan boord van ’s werelds grootste en meest luxe cruiseschip: de Regal Princess. Vierduizend passagiers baden in luxe en weten van gekkigheid niet wat ze moeten doen tussen de twintigduizend maaltijden per dag door. Dat laatste is een zorg voor de vele chefkoks die het schip telt. Dát is pas cruise control.

    Interview

    • *

      Janny van der Heijden

      Denkend aan Holland

      In Denkend aan Holland ontdekken André van Duin en Janny van der Heijden Nederland vanaf het water. Ze varen langs eeuwenoude stadjes, historische landgoederen en door natuurgebieden.
      Reacties0 reactie(s)