Ziggo-abonnees opgelet: mail klantenonderzoek 2021 is nep en kan je veel geld kosten

Internetcriminelen versturen op dit moment een phishingmail waarin Ziggo-abonnees worden uitgenodigd om mee te doen aan ‘het klantenonderzoek 2021’. Een aanlokkelijk voorstel, want Nederlanders klagen graag over de leverancier van tv en internet. En om het nog aantrekkelijker te maken, worden onder de deelnemers aan het klantenonderzoek mooie prijzen verdeeld. Om de oplettende ontvanger enigszins om de tuin te leiden, wordt bij het e-mailadres van de mail het domeinnaam ziggo.nl gebruikt. Maar de mail is absoluut niet afkomstig van Ziggo.
Mooi prijs of bankrekening leeg?
Als eenmaal op de link in de mail wordt gedrukt, worden zeven vragen op het scherm zichtbaar. Dit moet dan het fictieve klantonderzoek voorstellen. Direct daarna kan worden gekeken of ‘een prijs’ gewonnen is. En natuurlijk is dit het geval. Eigenlijk maakt het niet uit wat je kiest. Alle mogelijkheden zijn, volgens Radar, goed om ‘een prijs’ te winnen. Em wat voor prijs: de iPhones en iPads vliegen je om de oren. Eenmaal lekker gemaakt, moet de deelnemer nog even wat gegevens invullen om de prijs echt te kunnen claimen. Nou ja, wat gegevens. Om de verzendkosten van het pakket met de gewonnen prijs te betalen, is het verstrekken van creditcardgegevens nodig. Niet doen! Uiteindelijk wordt de iPhone of iPad nooit verstuurd, maar is je creditcard wel geplunderd.