Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo-klanten klagen: geldspel met persoonlijke gegevens

    Ziggo is begonnen met addressable advertising, oftewel ‘reclame op maat’. Hoewel Ziggo zijn klanten een keuze geeft, is een deel van hen hierover verbolgen.
    Jarco Kriek
    27 juli 2023
    comments 2
    Ziggo-klanten klagen: geldspel met persoonlijke gegevens
    Foto Getty Images

    Gebruikers van de Mediabox Next krijgen bij zenders van de mediabedrijven RTL Nederland en Talpa Network in enkele gevallen ‘reclame op maat’ aangeboden. Ziggo is hier in samenwerking met deze mediabedrijven mee begonnen. Nadat een proef enkele jaren geleden bij KPN na korte tijd werd gestopt, hebben RTL en Talpa bij Ziggo wel de handen op elkaar gekregen voor deze nieuwe, meer persoonlijke manier van reclame. Eerst is ‘reclame op maat’ voor gebruikers van Mediabox Next beschikbaar. Daarna volgen de bruikleendecoders Next Mini en Mediabox XL. Ook bij het online kijken via de apps Ziggo GO (mobiele apparaten) en de Ziggo TV App (televisies en online mediaspelers) zal deze nieuwe manier van reclame aanbieden op termijn zijn intrede doen.

     

    Persoonlijk kijkgedrag

    Bij de eerste installatie van een door Ziggo geleverde bruikleendecoder wordt de vraag gesteld of Ziggo persoonlijke aanbevelingen mag doen. De installatieprocedure is zo gericht dat veel klanten op deze vraag bevestigend antwoorden. En het geeft ook voordelen. In de wirwar van lineaire tv-zenders, streamingdiensten en video on demand is het handig dat op de televisie melding wordt gemaakt van content dat bij de kijker past. Maar bij ‘reclame op maat’ ligt dit voor een deel van de Ziggo-klanten anders. VodafoneZiggo – het moederbedrijf van Ziggo – verkoopt in hun ogen persoonlijke gegevens die zijn vergaard aan de hand van kijkgedrag aan commerciële partijen.

     

    Privacy

    Dat dit anoniem gebeurt – de mediabedrijven weten niet welk persoon decoder 4732 gebruikt – doet voor hun niet ter zake. Ook de mogelijkheid die Ziggo de klant biedt biedt om de goedkeuring voor verzameling van gegevens in te trekken, kan niet voorkomen dat zij bezorgd zijn over hun privacy.

     

    Duur abonnement

    De klagende klanten wijzen op de toch al hoge prijs die ze maandelijks voor het tv-abonnement betalen. Het is voor hen dan ook wrang dat Ziggo nog meer geld wil verdienen met data over kijkgedrag. Dit terwijl jaarlijks meer en meer betaald moet worden om via de Ziggo-kabel van tv en internet gebruik te maken. Enkele klanten zeggen te overwegen het tv-abonnement bij Ziggo op te zeggen. Als alternatief wordt NLZIET genoemd. Bij deze online dienst is het zelfs mogelijk om reclamevrij naar content van zenders van RTL Nederland en Talpa Network te kijken. Niet live, maar wel snel daarna. Als de live uitzending is afgelopen kan meestal binnen een half uur het eerder uitgezonden programma reclamevrij teruggekeken worden. En dat tegen een veel lagere maandprijs dan het tv-abonnement bij Ziggo.

     

    Andere oplossing

    Een overstap naar een andere aanbieder van tv-diensten is niet nodig om ‘reclame op maat’ en het opslaan van kijkgedrag bij Ziggo te ontlopen. Dit kan onder meer door de al eerder genoemde mogelijkheid om persoonlijke aanbevelingen uit te zetten. Als dit voor klanten nog twijfel over het opslaan van persoonlijke gegevens geeft, dan kan Mediabox Next worden ingeruild voor een CI+ module met smartcard. Op deze manier kan met eigen apparatuur zoals televisie of decoder gekeken worden. Nadeel is dan wel dat interactieve diensten en video on demand-mogelijkheden geheel of voor een groot deel verloren gaan.

    ZiggoVodafoneZiggoMediabox Nexttvtelevisiebruikleendecoderreclamereclame op maatRTL NederlandTalpa NetworkprivacyNLZIETabonnement

    Reacties