Ziggo-klanten let goed op: Ziggo factureert deel klanten te hoog maandbedrag na systeemwijziging
Dat Ziggo-klanten deze maand worden geconfronteerd met een hoger maandbedrag was al bekend. Door de hoge inflatie voerde het kabelbedrijf op 1 juli een prijsverhoging door die afhankelijk van het abonnement tot €7,75 kon oplopen. Maar buiten deze prijsverhoging ziet een deel van de klanten een nog hoger eindbedrag op de maandafrekening staan. Dit wordt veroorzaakt door een nieuw computersysteem dat VodafoneZiggo bij de bedrijfsonderdelen Ziggo en Vodafone in gebruik heeft genomen.
Telenet
VodafoneZiggo is net als Telenet voor een belangrijk deel eigendom van Liberty Global. Bij Telenet ontstond enkele maanden geleden een situatie met vele administratieve dwalingen na invoering van een nieuwe versie van het ERP-computersysteem. Of VodafoneZiggo hetzelfde computersysteem is gaan gebruiken, is op dit moment nog onduidelijk. Een deel van de klachten is in ieder geval wel identiek.
Dubbele afschrijving
Ziggo-klanten merken op dit moment aan een nieuwe lay-out van de maandelijkse factuur dat Ziggo een nieuw computersysteem gebruikt. Bij een deel van de klanten valt de maandelijkse factuur ook hoger uit dan verwacht. Dit komt omdat bepaalde onderdelen van het abonnement – bijvoorbeeld het aanvullende Viaplay-abonnement – dubbel in rekening is gebracht. Omdat dit met meerdere onderdelen van het abonnement kan gebeuren, kan het maandbedrag tientallen euro's hoger uitkomen dan verwacht. Verder zijn er via sociale media en het Ziggo-forum meldingen dat verhuizingen van diensten naar een ander adres niet altijd goed verlopen.
Oudere abonnementen
De overgang naar het nieuwe computersysteem zorgt er in enkele gevallen ook voor dat een al ouder UPC-abonnement automatisch door het nieuwe systeem naar een nieuwe abonnementsvorm wordt omgezet. Bij de redactie van Totaal TV is een geval bekend waarbij een al jaren trouwe klant vanaf deze maand plotseling 19 euro per maand meer moet gaan betalen omdat bij overgang naar het nieuwe systeem de oudere, weinig gebruikte abonnementsvorm niet meer werd herkend.
Klantenservice
Wie telefonisch contact opneemt met de klantenservice van Ziggo krijgt een bericht te horen dat de factuur hoger kan uitvallen als in juni het abonnement gewijzigd is. Ziggo geeft aan dat te veel betaald abonnementsgeld bij de eerstkomende factuur verrekend wordt. Klanten bij wie het abonnementsgeld automatisch van de rekening wordt afgeschreven moeten – ondanks dat de fout aan de kant van Ziggo ligt – alsnog eerst het te hoge bedrag naar de bankrekening van het kabelbedrijf overmaken.
Opletten
Het is voor alle klanten aan te raden om deze maand de maandelijkse factuur goed te controleren. Als het factuurbedrag nog hoger is geworden dan de eerder door Ziggo aan u gecommuniceerde inflatiecorrectie, let dan goed op of het te veel betaalde bedrag op de volgende factuur in mindering wordt gebracht. En of op deze factuur wel het correcte maandbedrag is opgevoerd. Ziggo-klanten die in de maand juni hun abonnementen hebben gedowngraded moeten eveneens de factuur goed nazien. Dit geldt ook voor abonnees die nog een oude abonnementsvorm bij Ziggo afnemen.