Ziggo-klanten moeten vrezen voor forse prijsverhoging
Liberty Global is het in Ierland gevestigde mediabedrijf – van Amerikaanse komaf – dat onder meer een meerderheidsbelang in het Belgische Telenet heeft en voor de helft eigenaar van het Nederlandse VodafoneZiggo is. In VodafoneZiggo zijn – zoals de naam van het bedrijf al verklapt – de bedrijven Vodafone en Ziggo ondergebracht.
Gestegen kosten
De afgelopen maanden zijn vooral de kosten van energie – gas en stroom – fors gestegen. Dit betekent indirect dat het voor aanbieders van tv en internet duurder is geworden deze diensten aan klanten te leveren. Deze hogere kosten worden via een meestal jaarlijkse prijsverhoging aan klanten doorberekend. Daarbij is de jaarlijkse prijsverhoging meestal gelijk of iets lager aan de officieel vastgestelde inflatiecorrectie van het jaar daarvoor. Lag de gemiddelde inflatie over heel 2021 nog rond de drie procent, is dit in de eerste vier maanden van dit jaar al minimaal verdubbeld.
Telenet
Liberty Global kiest in België ervoor om gestegen kosten voor het leveren van tv en internet direct grotendeels aan klanten door te berekenen. Zo gaan de abonnementsprijzen bij Telenet vanaf 19 juni gemiddeld met 4,7 procent omhoog.
Ziggo
De huidige ontwikkeling is een slecht voorteken voor Nederlanders die diensten bij VodafoneZiggo kopen. Zo maakt Ziggo naar verwachting volgende week een prijsaanpassing voor 1 juli bekend. Mocht Liberty Global de Belgische norm bij Telenet hanteren dan kunnen abonnementen voor vaste diensten bij Ziggo zelfs met bedragen van rond de vijf euro per maand stijgen. Bij de meest verkochte Alles-in-1-abonnementsvorm zou het met de Telenet-norm om een prijsverhoging van rond de drie euro per maand gaan.