Ziggo-klanten opgelet: betaal ondanks prijsverhoging toch minder
Aanbieders van vaste diensten zoals T-Mobile, Delta en Caiway hebben inmiddels hun tarieven verhoogd. Ziggo maakte onlangs de prijsverhoging voor 1 juli bekend en naar verwachting volgt KPN begin mei. CBS heeft de inflatie voor 2022 vastgesteld op tien procent. Dienstenaanbieders mogen hun prijzen dus met maximaal tien procent verhogen zonder dat abonnees in contractvaste periode hun abonnement kosteloos mogen opzeggen.
Minder betalen
Voor abonnees die hun abonnement wel kosteloos kunnen veranderen of opzeggen bestaan er mogelijkheden om ondanks de prijsverhoging toch tijdelijk minder te betalen voor internet en/of televisie. Hiervoor moet men wel zelf wat inspanning leveren. Ook is standvastigheid van belang. Voor een tijdelijke korting moet de klant namelijk zelf bellen met de leverancier van de vaste diensten. In dit contact kan de abonnee dan aangeven dat hij of zij als trouwe vaste klant graag korting wil krijgen. In veel gevallen zal na enig tegensputteren een eerste – vaak laag – kortingsaanbod komen. Het gaat hierbij in eerste instantie om gratis zenderpakketten of een korting van vijf euro gedurende enkele maanden.
Retentie
Mocht de korting tegenvallen, vraag dan om de afdeling retentie te spreken. Wie aangeeft naar een concurrent te zullen overstappen als er geen goed aanbod wordt gedaan, krijgt vaak een hogere korting en soms ook voor langere tijd. De hoogte en duur van de korting is afhankelijk van allerhande factoren, maar in bepaalde gevallen is een korting van 50 procent gedurende een jaar niet uitgesloten. De totale korting bij het duurste abonnement kan in dit geval op jaarbasis oplopen tot meer dan 500 euro. Ziggo-klanten die op deze manier het contract willen verlengen en in een gebied wonen waar onlangs glasvezel operationeel is geworden of waar de aanleg van glasvezel is aangekondigd, kunnen dit argument gebruiken om een hogere korting te bedingen.
Abonnement
Wie op een mogelijk aanbod van de aanbieder ingaat moet er rekening mee houden dat er een nieuw contract wordt aangegaan. Dit betekent dat er een nieuwe contractvaste periode van minimaal twaalf maanden van toepassing is. Binnen deze periode kan het abonnement dus niet kosteloos worden opgezegd.
Bestaande klanten
In de huidige dynamische markt van vaste diensten leggen vrijwel alle aanbieders de nadruk op het werven van nieuwe klanten. Deze krijgen vaak torenhoge welkomskortingen. Ook worden gratis jaarabonnementen van betaalzenders als ESPN, Ziggo Sport Totaal en streamingdienst Viaplay aangeboden. Bestaande klanten krijgen zelden zo'n beloning voor hun trouw aan een aanbieder.