Ziggo-klanten opgelet: kijk uit met betalen ‘factuur’

Internetcriminelen richten vaker hun pijlen op klanten van grote bedrijven zoals Ziggo en KPN. Het opvallende aan deze nepfactuur is dat niet wordt getracht om inloggegevens te verzamelen. Het gaat alleen om financieel gewin. Het fictief openstaande bedrag dient namelijk via een betaallink overgemaakt te worden op een rekening van online bank Bunq. Deze betaalrekening staat op naam van J. Fabies. Deze naam komt overeen met de afzender van de e-mail. Volgens eigen zeggen is hij directeur klantenservice bij Ziggo, maar dit is natuurlijk niet het geval.
Nepmail
Omdat het om een relatief laag bedrag gaat – in de meeste gevallen onder de 100 euro – kan dit voor veel Ziggo-klanten overkomen dat het abonnementsbedrag van een maand niet is betaald. Bij betaling via de in de nepmail geplaatste link moet natuurlijk de alarmbellen gaan rinkelen bij de naam die bij de bankrekening wordt weergegeven. Het is zeer ongeloofwaardig dat een betalingsachterstand van een bedrijf overgemaakt dient te worden op een rekening van een persoon die zegt directeur klantenservice te zijn.