Ziggo-klanten opgelet: laat je niet interneppen, internetcriminelen vissen naar u

En dit geldt nu onder meer ook voor klanten van kabelbedrijf Ziggo. Maar ook klanten van andere providers als KPN, Odido en Delta worden bij de meest recente poging van internetcriminelen meegenomen om geld en/of persoonlijke gegevens buit te maken. Zij proberen Nederlanders te interneppen met het versturen van een phishingmail waarbij melding wordt gemaakt van een achterstand van betaling (openstaand bedrag) waardoor de geleverde diensten afgesloten worden. Mits natuurlijk snel het openstaande bedrag wordt overgemaakt. Dit meldt consumentenplatform Opgelicht.
Niet doen
‘Onlangs hebben we geprobeerd de openstaande betalingsachterstand automatisch te incasseren, Dat is niet gelukt. We verzoeken u vriendelijk om de achterstand vandaag te betalen, zodat je diensten ongestoord blijven’, zo luidt de tekst die in de phishingmail te lezen is. Het meet opvallende aan deze mail is het mailadres die wordt gebruikt. Dit is niet afkomstig van een internetdomein dat toebehoort aan provider Ziggo of sportzender Ziggo Sport.
AI
De hedendaagse phishingmails en dus ook deze zijn nauwelijks van echt te onderscheiden. Zo zijn valse logo’s bedrieglijk goed weergegeven en komen taalfouten in teksten nauwelijks nog voor. Dit alles komt door toepassing van AI bij het opstellen van deze nepberichten.










