Ziggo-klanten teleurgesteld: ‘waarom krijg ik geen ESPN-korting?’
Ziggo bood tot 4 januari ESPN 1 aan alle klanten aan die bij het kabelbedrijf het abonnement TV Start/TV Standaard of Ziggo Movies & Series XL kopen. Het verdwijnen van dit kanaal uit deze pakketten zorgde voor – overigens onterechte – verontwaardiging bij een deel van de Ziggo-klanten. Om nu live naar eredivisiewedstrijden te kijken, is het aanvullende ESPN Eredivisie-abonnement nodig. Ziggo is de provider die maandelijks het meeste geld voor dit abonnement in rekening brengt. Dit heeft mede te maken omdat Ziggo niet alle klanten maar alleen klanten die daadwerkelijk een ESPN-abonnement kopen voor de doorgifte van de ESPN-kanalen laat betalen. Bij aanbieders als KPN, Canal Digitaal en T-Mobile is de abonnementsprijs van ESPN lager maar daar betalen ook de ongeveer negentig procent van de klanten die geen interesse in deze betaalzender hebben toch mee aan de doorgifte van de ESPN-kanalen. Deze toeslag ligt volgens bronnen rond de €2,50 per maand.
Kortingsactie
Ziggo biedt na het verwijderen van ESPN 1 uit de digitale abonnementsvormen het aanvullende ESPN Eredivisie-abonnement tijdelijk de eerste vier maanden voor de helft van de normale prijs (€17,95) aan. En na verontwaardigde klanten heeft Ziggo door deze actie nu ook met teleurgestelde klanten te maken. Echte voetballiefhebbers binnen het klantenbestand van het kabelbedrijf klagen namelijk dat zij al langere tijd het FOX Sports Eredivisie – thans Eredivisie ESPN – abonnement kopen tegen de normale abonnementsprijs. In de periode van 1 augustus tot 4 januari kregen zij voor dit abonnementsbedrag als eerste - in de ogen van sommige klagers - een zender minder geleverd. Dit omdat FOX Sports 1/ESPN 1 tijdelijk bij beide digitale abonnementsvormen van Ziggo werd geleverd. Nu krijgen klanten die een nieuw abonnement kopen ook nog eens 50 procent korting gedurende de eerste vier maanden. Sommige Ziggo-klanten die al langere tijd een FOX Sports/ESPN-abonnement kopen, vinden dit een oneerlijke gang van zaken.
Bestaande klanten
De kortingen die distributeurs als Ziggo aan nieuwe klanten of nieuwe kopers van een aanvullend abonnement geven, is al langere tijd een doorn in het oog van bestaande klanten. Bedrijven als Ziggo en KPN hebben eerder diverse keren aan Totaal TV aangegeven dat ook bestaande klanten bij aanvang van het abonnement in verreweg de meeste gevallen van een korting hebben genoten. Daarnaast bieden deze distributeurs bestaande klanten volgens eigen zeggen op meerdere andere momenten acties met gratis of goedkopere diensten of producten aan.