Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Zijn goede kabels belangrijk voor het voorkomen van storing?

    Klachten over storing bij ontvangst van tv-zenders of het niet behalen van de door de aanbieder aangegeven internetsnelheid komen steeds vaker voor. Kabels en randapparatuur zijn vaak de oorzaak.
    Jarco Kriek
    19 march 2017
    comments 11
    Zijn goede kabels belangrijk voor het voorkomen van storing?

    Het is een denkfout dat het kabelbedrijf of de internetaanbieder verantwoordelijk is voor de goede werking van de kabels en randapparatuur die thuis gebruikt worden. Uitgezonderd van in bruikleen geleverde apparatuur, zoals tv-decoder en modem, is dit namelijk de verantwoording van de kijker zelf. En door veranderende omstandigheden worden gebruikte kabels en randapparatuur steeds belangrijker om bijvoorbeeld storingsvrij naar tv-zenders te kunnen kijken. Investeren en vooral niet bezuinigen op kabels, aansluitpluggen en randapparatuur is hierbij het beste advies.

     

    TV-storing bij Ziggo

    Bij kabelbedrijven zoals Ziggo komen steeds vaker klachten binnen over gestoorde ontvangst van digitale en analoge tv-zenders. Een probleem waar kabelbedrijven mee worden opgezadeld, maar wat in veel gevallen niet door hen wordt veroorzaakt. De frequenties die namelijk op het kabelnetwerk in gebruik zijn, worden in de ether in toenemende mate ook voor onder meer DAB+ en mobiel internet gebruikt. Wanneer in de huiselijke omgeving van klanten slecht afgeschermde coaxkabels en aansluitpluggen gebruikt worden, kan het ethersignaal zich met het kabelsignaal gaan vermengen. Resultaat is storing bij tv-zenders waarbij in sommige gevallen digitaal uitgezonden kanalen helemaal niet meer zichtbaar zijn. Het vervangen van de coaxkabels en aansluitpluggen brengt dan uitkomst. Koop in dat geval direct door kabelbedrijven gecertificeerde kabels met het kenmerk Kabelkeur. Deze zijn wel duurder, maar geven het beste resultaat voor storingsvrij tv-kijken.

     

    Internetsnelheid

    Een probleem dat geconstateerd wordt bij zowel via de kabel als bij aanbieders die diensten via koperdraad en glasvezel aanbieden, zoals KPN, XS4All en T-Mobile Thuis, is internetsnelheid. Aanbieders bieden vaker in abonnementsvormen internetsnelheden van meer dan 100Mbps aan. De modems en routers die de aanbieders in bruikleen aan klanten leveren, zijn geschikt om deze hogere internetsnelheid aan aangesloten apparatuur te leveren. Dat is echter niet altijd het geval bij door consumenten zelf aangeschafte randapparatuur zoals switches en eigen routers. De oudere modellen zijn namelijk alleen geschikt voor een doorvoersnelheid van maximaal 100Mbit. Neemt men bij een internetaanbieder bijvoorbeeld een abonnement van 500Mbps af en staat ergens binnen de thuisinstallatie dit soort oude apparatuur dan kan men bij alle aan deze apparatuur aangesloten apparaten niet de maximale internetsnelheid ervaren. Het vervangen van switches en routers voor nieuwere modellen met Gigabit doorvoersnelheid brengt bij dit probleem uitkomst. Koopt men vandaag de dag nieuwe randapparatuur dan kan men het beste met het oog op de verwachte toekomstige verhoging van internetsnelheden bij aanbieders direct de, wel iets duurdere, Gigabit-modellen aanschaffen.

    ZiggoKPNstoringtvtelevisieinternetinternetsnelheidkabelsrandapparatuur

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      Win de streamstart voor Nomadland

      Pathé Thuis heeft Nomadland aan het aanbod toegevoegd, waarin Fern (Frances McDormand) na de economische ondergang van haar bedrijf op het platteland van Nevada, met een bus op pad gaat om de wereld te verkennen. Totaal TV mag de streamstart van deze Oscarwinnende dramafilm vijf keer weggeven.

    TV-TIP Vlaamse meiden die rijden

    Vlaamse meiden die rijden
    NPO 3 om 20:20 uur
    Net als in Nederland kruipen bij onze Zuiderburen ook steeds meer vrouwen achter het stuur van een grote vrachtwagen.

    TV-TIP Vera

    Vera
    RTL 8 om 20:28 uur
    Vera onderzoekt een dodelijke brand op een vakantiepark en wordt dit keer niet geholpen door Joe, maar door DS Aidan Healy.

    Interview

    • *

      Johan en Janneke Jelies

      Een huis vol

      Wie in de lockdown dacht een chaotisch huishouden te onderhouden, krabt zich bij het volgen van het elfkoppige nest van Johan en Janneke Jelies achter de oren. Een nieuw seizoen Een huis vol klopt aan de deur!
      Reacties0 reactie(s)