Zusterbedrijf Ziggo verhoogt prijs abonnementen op basis van inflatiecorrectie

Telenet heeft een prijsverhoging per augustus aangekondigd. In tegenstelling tot voorgaande jaren waarin de prijsverhoging ver boven de norm van inflatiecorrectie uitviel, verhoogt het Belgische bedrijf dit jaar enkele abonnementen alleen met de voor België vastgestelde inflatiecorrectie van 1,87 procent. Een aantal abonnementen stijgt in augustus zelfs helemaal niet in prijs. In de voorbijgaande jaren investeerde Telenet honderden miljoenen euro’s in de aanleg van een technisch nieuw kabelnetwerk.
Netwerk van de toekomst
Dit nieuwe netwerk is vergelijkbaar met ‘het netwerk van de toekomst’ dat Ziggo vanaf volgend jaar gefaseerd in Nederland gaat uitrollen. Door de investering verhoogde Telenet de afgelopen jaren de abonnementen boven de norm van inflatiecorrect met enkele euro’s per maand. Ziggo verhoogde in voorgaande jaren en verhoogt dit jaar de prijs boven de norm van inflatiecorrectie. De prijsverhoging dit jaar wordt op 1 juli effectief en bedraagt gemiddeld €2,50 per maand. Als gevolg van de prijsverhoging kunnen Ziggo-klanten gedurende deze maand het abonnement kosteloos opzeggen.
T-Mobile
In Nederland is de afgelopen weken een juridische strijd tussen VodafoneZiggo en T-Mobile ontstaan over de prijsverhoging. T-Mobile claimde in diverse commerciële uitingen dat het de prijs van abonnementen niet heeft verhoogd. Dit tot ergernis van VodafoneZiggo. De rechter oordeelde dat T-Mobile wel degelijk de prijs van abonnementen heeft verhoogd omdat de aanbieder in januari – gelijk Telenet nu in België doet – de prijs met vastgestelde inflatiecorrectie heeft verhoogd. T-Mobile moest hierdoor uitzending van een radiocommercial direct stopzetten. Wel mocht het bedrijf op onder meer sociale media en internet de uiting handhaven. Of Ziggo volgend jaar het voorbeeld van de Belgische zuster Telenet in prijsstrategie gaat volgen, wordt over elf maanden duidelijk.