Wat is een distributieovereenkomst?

Tv-providers als Ziggo en KPN mogen niet zomaar elke zender doorgeven aan hun abonnees. Hiervoor is eerst een contract nodig. Zo'n overeenkomst moet worden gesloten met de eigenaar van een tv- of radiozender en regelt alle voorwaarden die gelden voor de doorgifte ofwel distributie van een zender: de distributieovereenkomst.
Hand op de knip
De afgelopen jaren is de inhoud van dergelijke overeenkomsten flink veranderd. Om een zender te mogen doorgeven betaalden providers voorheen veel geld aan de zendereigenaren, tot tientallen eurocenten per zender per abonnee. Die situatie is tegenwoordig vrij zeldzaam. Alleen voor must-carry en must-have zenders van bijvoorbeeld NPO, RTL Nederland, Talpa Network en Disney (ESPN) willen providers nog veel geld voor doorgifte betalen. Voor tal van andere zenders houden ze de hand steeds vaker op de knip.
Twee walletjes
Hierdoor is een situatie ontstaan die eigenlijk logisch is. Commerciële zenders verdienen geld aan de verkoop van reclamezendtijd. De verkochte reclamezendtijd is duurder naarmate er meer mensen naar de betreffende zender kijken. Een manier om meer kijkers te krijgen is door een zender in het aanbod van meer providers op te laten nemen. Het is dus vreemd zijn als providers aan commerciële partijen geld moeten betalen om de zenders via hun netwerken door te mogen geven. Gezien de reclame-inkomsten is dat immers in het belang van de zenders. Eigenaren van tv-zenders proberen vaak financieel van twee walletjes te eten en zowel reclamegeld als een doorgiftevergoeding binnen te harken. Een uitzondering zijn echte nichezenders zoals 192TV en TV Oranje. Deze zenden geen of nauwelijks reclame uit en zijn dus financieel afhankelijk van distributievergoedingen.
De provider bepaalt
De manier waarop tv- en videocontent wordt verspreid is momenteel snel aan het veranderen. Veel huishoudens kijken niet meer op de traditionele lineaire manier naar tv-zenders, maar gebruiken online streamingdiensten. Dit zorgt voor een verschuiving binnen het verdienmodel van providers. Waar vroeger het tv-abonnement leidend was, is dat nu het internetabonnement. Dit heeft ook een impact op het vernieuwen van distributieovereenkomsten. KPN gaat hierbij op dit moment het verst. Het telecombedrijf weigert steeds vaker om aan zenders te betalen, maar wil in plaats daarvan door de zenders betaald worden voor distributie. Dit kan simpelweg door een betaling per aansluiting, of via een samenwerking waarbij de provider kan meeprofiteren van bijvoorbeeld de wederverkoop van abonnementen. Wat KPN met Viaplay precies is overeengekomen, blijft natuurlijk geheim.