Telegraaf Media Groep koopt SBS Nederland niet

De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft
vandaag geen definitief bod op SBS Nederland uitgebracht. Volgens De Volkskrant
haakte het mediabedrijf vorige week al af. Alleen Sanoma en De Persgroep zijn
nog in de race voor SBS Nederland.
TMG werkte bij het bod op SBS
Nederland samen met investeringsmaatschappij Cyrte. Dit beheert een deel van
het vermogen van mediatycoon John de Mol. Wie denkt dat het niet uitbrengen van
een definitief bod door de TMG op SBS Nederland het einde van de aspiraties van
John de Mol om SBS Nederland over te nemen is komt bedrogen uit. Ingewijden
hebben aan De Volkskrant verklaard dat Cyrte inmiddels zou optrekken met
bladuitgever Sanoma. Dit uitgeversconcern is bekend als uitgever van Libelle en
Donald Duck en wil zich in het televisielandschap gaan manifesteren. Bij een
eventuele aankoop van SBS Nederland krijgt Sanoma – dat zelf de uitgever van
een reeks van tv-gidsen is – ook Veronica Magazine en TotaalTV in bezit.
De kans dat de combinatie Sanoma en De
Mol SBS Nederland in bezit krijgt is zeker aannemelijk. De Volkskrant meldt dat
Sanoma in de eerste biedingsronde al het hoogste bedrag voor SBS Nederland op
tafel wilde leggen. De geschatte verkoopprijs van SBS Nederland ligt rond de 1
miljard euro. Mocht Sanoma en De Mol SBS Nederland in handen krijgen dat moet
De Mol zijn belang is RTL verkopen.
Andere kanshebber is de Belgische
uitgever De Persgroep. Deze is op de Nederlandse krantenmarkt al als eigenaar
van de Volkskrant, Trouw en het Algemeen Dagblad actief. Men wil met de aankoop
van SBS Nederland de activiteiten in Nederland verder naar televisie
uitbreiden. Op televisiegebied heeft De Persgroep al de nodige ervaring. In
België is men mede-eigenaar van de commerciële televisiezender VTM.
Volgende week moet er meer duidelijk
worden over de partij of partijen die met SBS Nederland eigenaar ProSiebenSat.1
Media om de tafel gaan zitten voor de echte inhoudelijke gesprekken over de
verkoop van SBS Nederland.