TROS weer door Commissariaat teruggefloten

Waar voorheen de pijlen van TV Oranje de TROS niet wisten te treffen lijkt het erop dat elke TV Oranje-pijl de TROS op dit moment recht in het hart weet te raken. En weer
gaat het om het televisiekanaal Sterren.nl.
Dit keer mag de TROS de logo’s van Sterren.nl
van het Commissariaat voor de Media niet aan weekblad Privé beschikbaar
stellen. TROS en Privé wilden deze logo’s bij de column in Privé van
Sterren.nl-presentator Kees Tol plaatsen. In eerste instantie verleende het
Commissariaat hiervoor toestemming. Echter eind vorige week trok men deze
toestemming – na klachten van muziekkanaal TV Oranje en radiozender 100%NL –
in. Volgens het Commissariaat hadden de TROS en Sterren.NL naar aanleiding van
de bezwaren van hun commerciële concurrenten in tweede instantie kunnen
aantonen dat hun deal met het weekblad Privé wel degelijk marktconform is. De
TROS gaf evenwel te kennen aan die voorwaarde niet te kunnen voldoen omdat de
waarde van de merken TROS en Sterren.NL niet vast te stellen zou zijn. Het
Commissariaat voor de Media neemt daarmee geen genoegen. Volgens de
mediatoezichthouder had de TROS bijvoorbeeld de marktwaarde van de licentie
voor het weekblad Privé door een deskundige kunnen laten bepalen of daar
marktonderzoek naar kunnen verrichten.
TV Oranje-eigenaren Gerard Ardesch en
Jur Bron reageren opgetogen en verdenken de TROS ervan om via
U-bochtconstructies zich opnieuw dienstbaar te maken aan winsten voor derden.
Ardesch hierover: "Nadat eerder dit jaar bleek dat de TROS zich als publieke
omroep dienstbaar maakte aan extra winst door Van der Valk Reizen (boete 35.000
Euro), supermarktorganisatie C1000 (boete 135.000 Euro) en pretpark De Efteling
(boete 120.000 Euro), was het ons wel duidelijk dat het nu mogelijk zou gaan om
een niet marktconforme deal met het weekblad Privé. Men koos daarbij voor een
opzet waarbij TROS en Sterren.NL via een redactionele column van presentator
Kees Tol de commerciële belangen van het weekblad zouden gaan dienen.”










