73 procent kijkt naar digitale televisie
Dat Nederland snel digitaliseert, is
een schot voor open doel. In Nederland voeren diverse marktpartijen onderzoeken
naar de digitale penetratie in het Nederlandse tv-landschap uit. Eén daarvan is
de Media Standaard Survey.
TNS NIPO voert dit onderzoek uit in
opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste
mediabereiksonderzoeken: SKO (televisie), RAB (radio), JIC STIR (internet) en
NOM (print). In 2011 zijn voor dit onderzoek 6.212 huishoudens en 5.313
personen van 13 jaar en ouder ondervraagd.
Uit de Media Standaard Survey blijkt
dat digitale televisie in één of meer televisies in de Nederlandse huiskamers
de standaard is geworden. Aan het einde van 2011 keek 73 procent van het aantal
huishoudens naar digitale televisie. Een half jaar daarvoor was dit percentage nog 69
procent. Op het hoofdtoestel in huis kijkt 68 procent naar digitale televisie.
Deze stijging houdt in dat
digitale diensten ook in de lift zitten. Daarvan is de digitale decoder met
opnamemogelijkheid de belangrijkste. In 36 procent van de huishoudens is een
harddisk recorder aanwezig.