Zeventig procent Nederlanders luistert in 2023 digitaal

Onder de noemer digitaal luisteren wordt niet alleen het luisteren naar radiozenders via het digitale radionetwerk DAB+ geschaard. Ook het luisteren via onder meer internet en settopboxen van tv-aanbieders zoals Ziggo en KPN wordt meegerekend. Ongeveer zes procent van de Nederlanders luistert op dit moment via DAB+ naar radio. Dat percentage gaat stijgen omdat in steeds meer nieuwe auto’s standaard een autoradio aanwezig is die voor ontvangst van DAB+ geschikt is. Dit is op dit moment in bijna een kwart van de nieuwe auto’s het geval.
Hybride toekomst digitale radio
Radiozenders zien in digitale radio in de toekomst de opvolger van FM. Zij mikken hierbij op hybride gebruik van digitale mogelijkheden om naar radio te luisteren. Daarbij speelt de combinatie DAB+ met internet of settopboxen een belangrijke rol. DAB+ wordt gezien als belangrijkste manier om in de toekomst in de auto naar radio te luisteren. De hybride vorm van radioluisteren moet ervoor zorgen dat in 2023 ongeveer zeventig procent van de Nederlanders digitaal radio consumeert. Op dit moment ligt dit percentage nog rond de dertig procent.