Aanbieders tv en internet willen van oudere abonnementen af
Bestaande klanten die al langere tijd een aanbieder van tv en internet trouw zijn, kopen nog steeds een oudere abonnementsvorm die niet meer voor nieuwe klanten verkrijgbaar is. Dit maakt de abonnementsstructuur voor aanbieders vaak onnodig lastig. Vooral vanwege administratieve redenen en gelijkheid onder het klantenbestand doen aanbieders als Ziggo, KPN, Telenet en Proximus er alles aan om klanten die gebruikmaken van een abonnementsvorm die niet meer standaard aan klanten wordt geleverd, over te halen om naar een bestaande abonnementsvorm over te laten stappen. Dat klanten hiertoe niet altijd bereid zijn, zie je bijvoorbeeld bij Ziggo. Oude UPC-klanten kopen soms nog een oud abonnement waarbij Film1 gratis als onderdeel van het zenderaanbod wordt geleverd. Ook KPN doet er alles aan om bestaande vaste klanten van de oude KPN Compleet propositie naar het Hussel-abonnement te laten overstappen.
Zachte druk
Om dit proces te bevorderen, gebruiken aanbieders verschillende methoden. Zo worden bij oudere abonnementsvormen bepaalde diensten niet meer opgewaardeerd. Denk hierbij aan verhogingen van internetsnelheden. Wil je sneller internet dan moet in dit soort gevallen naar de nieuwste abonnementsvorm worden overgestapt. Maar ook met extra prijsverhogingen worden klanten gelokt om naar een nieuwe abonnementsvorm over te stappen. Zo gaat Proximus in België vanaf januari de prijs van enkele oudere en niet meer voor nieuwe klanten verkrijgbare abonnementsvormen extra belasten. De prijsverhoging bedraagt maximaal €2,50 per maand.