Abonnee-aantallen minder belangrijk voor Ziggo en KPN

Waar voorheen het aantal abonnees een grote prioriteit had, is dit tegenwoordig minder. Bij een mogelijke overname wordt namelijk meer gekeken naar de combinatie van het aantal abonnees en het gemiddelde bedrag (ARPU) die de abonnee maandelijks aan abonnementskosten betaalt. Ziggo mag dan dit kwartaal meer dan twintigduizend klanten verliezen, maar de overgebleven 3,7 miljoen klanten betalen gemiddeld rond de 52 euro per maand voor de afgenomen diensten. Hierdoor is er geen sprake van omzetverlies. Een aandachtspunt voor Ziggo is wel dat de ARPU dit kwartaal met 'slechts' 1,7 procent steeg. En dit is het laagste percentage in de geschiedenis van VodafoneZiggo.
KPN
Voor KPN is de ARPU van gelijk belang als Ziggo, zeker nu dit telecombedrijf voor investeerders en grotere internationale telecombedrijven een overnameprooi is. Bij KPN speelt op de achtergrond ook dat het bedrijf zich niet alleen als dienstenaanbieder profileert. Voor KPN worden de bedrijfsonderdelen KPN NetwerkNL en KPN Wholesale steeds belangrijker omdat naast het aanbieden van vaste diensten onder de eigen merknaam de exploitatie van de eigen koper- en glasvezelnetwerken een prominentere rol krijgt. KPN stelt de eigen netwerken tegen betaling open voor concurrerende aanbieders voor het leveren van vaste diensten en bedrijven. Zeker met de glasvezelambities van KPN zorgt dit voor een bredere concurrentie op de markt van vaste diensten. Onder meer T-Mobile, Online.nl, Freedom Internet en Tweak maken van deze mogelijkheid gebruik. Hierdoor verliest KPN onder eigen merknaam wel klanten, maar stijgt het aantal Nederlandse huishoudens dat via een KPN netwerk diensten geleverd krijgt.