Abonneetelevisie via satelliet op rand afgrond: ook eigenaar Canal Digitaal snijdt in aanbod

Minder dan dertig jaar geleden was satelliettelevisie nog de enige manier om digitaal naar tv-zenders te kijken. Het waren de hoogtijdagen van satelliettelevisie. De distributie via satelliet van tv-zenders was tevens het aanvoersignaal voor doorgifte via lokale kabelnetten. In deze periode was vooral de Astra-satelliet - toen nog zonder toevoeging 1 - op 19,2 graden oost populair in Nederland. De tijden zijn veranderd. Glasvezel kwam. Als eerste werd satelliet voor het leveren van aanvoersignalen door glasvezel voorbijgestreefd. Nu is glasvezel in Europa ook in een groeiend aantal buitengebieden aanwezig. In deze gebieden verdwijnen schotelantennes als sneeuw voor de zon. Providers die abonneetelevisie via satelliet aanbieden, zien hierdoor het abonnee-aantal snel dalen. Minder inkomsten dus, terwijl de kosten van distributie via de satelliet gelijk blijven.
Keuzes
In Nederland merkt de satellietabonnee van Canal Digitaal al enige tijd de gevolgen van deze situatie. Eerst waren bepaalde zenders niet in HD – zoals bij Ziggo. KPN en andere Nederlandse providers – maar in SD via satelliet te bekijken. Later werden zenders die eerst in HD te zien waren alleen nog in SD via de satelliet gedistribueerd. Maar het kan nog erger. Zenders verdwijnen helemaal van de satelliet, zoals deze maand gebeurde met 192TV. Deze zenders blijven dan wel binnen het aanbod van Canal Digitaal, maar kunnen alleen nog online bekeken worden. Het zijn keuzes die noodgedwongen gemaakt moeten worden door het dalende aantal abonnees. De kosten van de huur van bandbreedte blijven immers gelijk. Het is of bandbreedte besparen door inkrimpen van het zenderaanbod en terugbrengen van beeldkwaliteit. Of de prijs van het abonnement drastisch verhogen. Ver boven inflatienormen en met vele euro's per maand. De laatste keuze is waarschijnlijk voor velen nog onplezieriger dan de eerste.
Canal+
Bij Canal Digitaal wordt voor het eerste gekozen: het inkrimpen van aanbod en kwaliteit. Canal Digitaal is net als TV Vlaanderen, TeleSAT en Skylink een merknaam van Canal+ Luxembourg (M7 Group). Dit bedrijf is eigendom van de Franse televisiereus Canal+. De keuze van Canal Digitaal is dan ook te herleiden naar strategische beslissingen van de eigenaar. Ook in Frankrijk gaat Canal+ bezuinigen op de kosten van satellietdistributie. Net als in Nederland wint glasvezel in Frankrijk ook in buitengebieden aan terrein. En net als in Nederland staat ook het aantal satellietabonnees onder druk. De sportzenders van DAZN verdwijnen helemaal uit het aanbod en voor de zenders J-One, M6 Music, Mangas, Museum en TIJI staat hetzelfde lot als 192TV in Nederland te wachten. Niet meer via de satelliet, maar alleen nog online via een app te bekijken. Canal+ voert deze wijzigingen in augustus door.
FTA
Staat satelliettelevisie dan na al die mooie jaren vol kijk- en luisterplezier op de rand van de afgrond? Nee, maar abonneetelevisieproviders voelen wel de terugloop. Satelliet blijft voor velen een goede toevoeging aan een tv-abonnement van kabel- of glasvezelproviders. Het grote aanbod aan ongecodeerde zenders uit landen als Engeland en Duitsland is de reden dat satelliettelevisie niet helemaal wordt afgedankt. Vooral in Duitsland loopt de aanleg van glasvezel achter en dus blijft satelliettelevisie in dit land onverminderd populair. In Engeland zijn de eerste signalen van kentering inmiddels wel zichtbaar. In Nederland kan Canal Digitaal als satellietprovider nog enigszins op de been blijven omdat draadloos internet (wifi) op recreatieniveau in vakantielanden als Spanje en Portugal soms te wensen over laat. Maar de verschuiving van satelliettelevisie naar IPTV-provider is bij Canal Digitaal inmiddels meer dan duidelijk.