Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    ACM en Consumentenbond zetten tanden in Viaplay

    Viaplay komt in Nederland onder steeds meer druk van consumentenbeschermers te liggen. Toezichthouder ACM en Consumentenbond nemen de streamingdienst onder de loep.
    Jarco Kriek
    31 mei 2022
    comments 0
    ACM en Consumentenbond zetten tanden in Viaplay
    Foto Getty Images

    Viaplay maakte gisterenavond geen goede beurt in het consumentenprogramma Kassa van BNNVARA op NPO 1. In de uitzending bleek dat de Nederlandse klantenservice en woordvoerder moeilijk bereikbaar waren of geen antwoorden konden – of wellicht zelfs mochten – geven op de vragen van het consumentenprogramma.

     

    Klachten waren verwacht

    De Zweedse eigenaar Viaplay Group gaf net voor de uitzending wel antwoord op twee vragen. Daaruit bleek dat de eigenaar van de streamingdienst aan de ene kant stelt dat elke klacht er een te veel is. Maar later liet men weten dat het huidige aantal klachten ‘binnen de verwachte bandbreedte’ valt. Viaplay raadt aan elke klacht direct bij de klantenservice van het bedrijf te melden. Op deze manier zou een oplossing sneller gerealiseerd worden. Een probleem dat Kassa in de uitzending blootlegde was echter dat Viaplay juist moeilijk bereikbaar is.

     

    Aandacht

    Kassa meldde dat Viaplay de twijfelachtige eer had om onder het vergrootglas van de twee belangrijkste consumentenbehartigers te staan. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de Zweedse toezichthouder verzocht om een oplossing voor klagende consumenten in Nederland te zoeken. ACM kan zelf moeilijk optreden tegen Viaplay omdat het een Zweedse streamingdienst is. De Consumentenbond eist van Viaplay binnen een week een voorstel met daarin een regeling voor compensatie voor klagende abonnees.

     

    Terugbetaling

    Als de problemen bij Viaplay structureel blijken te zijn en de streamingdienst de vooraf gegarandeerde beeldkwaliteit Full HD 1080p niet kan leveren, dan is het volgens de nieuwe Europese regelgeving voor streamingdiensten mogelijk dat klanten hun afgesloten jaarabonnement ontbinden met terugbetaling van het volledige vooruit betaalde abonnementsgeld. Dit betekent voor Viaplay een miljoenenstrop.

     

    ViaplayViaplay GroupFormule 1storingbeeldkwaliteitabonnementConsumentenbondAutoriteit Consument & MarktACMtoezichthouder

    Reacties

  1. TV-TIP NOS 30 jaar Bijlmervliegramp

    NOS 30 jaar Bijlmervliegramp
    NPO 2 om 17:00 uur
    Vandaag wordt de Bijlmerramp herdacht. Dertig jaar geleden stortte een vliegtuig neer op twee flats in de Bijlmermeer, waarbij 43 mensen om het leven kwamen. Tijdens een ceremonie worden hun namen genoemd, daarna volgt een minuut stilte en wordt een krans gelegd bij de herdenkingsplaats voorde slachtoffers. Mark Visser presenteert het verslag van deze bijeenkomst en praat met gasten over de impact van deze verschrikkelijke ramp.

    TV-TIP The Clovehitch Killer

    The Clovehitch Killer
    RTL 8 om 20:25 uur
    Tiener Tyler en zijn vader Don zijn gerespecteerde inwoners van een rustig dorp in Kentucky. Tien jaar eerder heeft een seriemoordenaar enkele vrouwen op brute wijze vermoord. Tot op de dag van vandaag is het een mysterie wie de dader is. Als Tyler in de schuur van zijn vader een reeks verontrustende foto's vindt die mogelijk verband houden met de moorden, staat zijn leven compleet op zijn kop.

    Interview