Amerikaanse satellietradioreuzen mogen fuseren
De langverwachte fusie tussen de grootste Amerikaanse aanbieders van satellietradio is een feit: Sirius Satellite Radio mag concurrent XM inlijven.
27 maart 2008
comments 0

De langverwachte fusie tussen de grootste Amerikaanse satellietradio-aanbieders is dan toch een feit geworden. De Amerikaanse mededingingsautoriteiten hebben aan Sirius Satellite Radio goedkeuring gegeven om concurrent XM in te lijven. Sirius zal hiervoor ruim 3 miljard euro betalen.
Meer dan een jaar geleden kwamen beide bedrijven de verkoop al overeen. De Amerikaanse overheid had echter veel vragen bij de overname. Nu is duidelijk geworden dat er voor de Amerikaanse luisteraar nog voldoende keuzevrijheid op het gebied van mobiele telefonie en radiospelers overblijft, ook wanneer de bedrijven fuseren.
De afgelopen jaren waren Sirius en XM verzeild geraakt in een heftige concurrentiestrijd. Zo werden met diverse automerken afspraken gemaakt over plaatsing van satellietradio-ontvangers in nieuwe auto’s, die slechts geschikt waren voor één bepaalde aanbieder. Daarnaast strikte men voor miljoenensalarissen Amerikaanse persoonlijkheden als Howard Stern en Oprah Winfrey, die zich met een eigen radiokanaal exclusief bonden aan Sirius of XM.
Deze geldverslindende concurrentie is door de goedkeuring voor een fusie nu verleden tijd. Beide bedrijven zullen in elkaar opgaan, waardoor de abonnees één gezamenlijk aanbod krijgen. Het is overigens nog maar de vraag of het nieuwe fusiebedrijf in de toekomst nog honderden miljoenen dollars gaat uitgeven om celebrities aan zich te binden.
Meer dan een jaar geleden kwamen beide bedrijven de verkoop al overeen. De Amerikaanse overheid had echter veel vragen bij de overname. Nu is duidelijk geworden dat er voor de Amerikaanse luisteraar nog voldoende keuzevrijheid op het gebied van mobiele telefonie en radiospelers overblijft, ook wanneer de bedrijven fuseren.
De afgelopen jaren waren Sirius en XM verzeild geraakt in een heftige concurrentiestrijd. Zo werden met diverse automerken afspraken gemaakt over plaatsing van satellietradio-ontvangers in nieuwe auto’s, die slechts geschikt waren voor één bepaalde aanbieder. Daarnaast strikte men voor miljoenensalarissen Amerikaanse persoonlijkheden als Howard Stern en Oprah Winfrey, die zich met een eigen radiokanaal exclusief bonden aan Sirius of XM.
Deze geldverslindende concurrentie is door de goedkeuring voor een fusie nu verleden tijd. Beide bedrijven zullen in elkaar opgaan, waardoor de abonnees één gezamenlijk aanbod krijgen. Het is overigens nog maar de vraag of het nieuwe fusiebedrijf in de toekomst nog honderden miljoenen dollars gaat uitgeven om celebrities aan zich te binden.
SiriusXMsatellietradiofusie