Canal Digitaal wil met Canal+ Series relevant blijven: interview met Christiaan Puper
Christiaan Puper is VP Country Manager Benelux bij Canal+ Luxembourg (M7 Group). Binnen zijn functie is Puper onder meer eindverantwoordelijk voor de Nederlandse activiteiten Canal+ Luxembourg, waaronder Canal Digitaal en Online.nl. En dus ook de nieuwe online dienst Canal+ Series valt onder zijn takenpakket. Met Puper praat Totaal TV over de reden waarom Canal Digitaal zo net voor de kerstdagen uitpakt met deze nieuwe online dienst.
Wat is het doel van Canal Digitaal? Is het een cadeautje aan klanten?
Het kijkgedrag is nu heel snel aan het veranderen. Daarbij wordt meer online en minder lineair gekeken. Wil je relevant blijven dan kun je niet meer in het huidige model van alleen het doorgeven van kanalen blijven. Je zal nu echt in de behoefte van on demand kijken moeten voorzien. Er is op dit moment een onstilbare honger naar interessant content zoals onder meer bij Netflix en Disney+ beschikbaar is. Nu we onderdeel van Canal+ Group zijn, willen wij met Canal Digitaal daarin meegaan om over tien jaar ook nog een relevante aanbieder te zijn. Maar laat ik duidelijk en eerlijk zijn: we gaan niet in het spel van de Netflix-en mee. Kwaliteit gaat bij Canal+ Series boven kwantiteit.
Blijft Canal+ Series een extraatje voor Canal Digitaal-klanten of komt er ook een OTT-abonnement?
Daar zijn we nog niet uit. Dat het een extraatje voor klanten is, zal blijven. Afhankelijk van of Canal+ Series ontvangen wordt, is het ook een optie om deze dienst als OTT-abonnement aan te bieden. We hebben daarvoor voldoende content tot onze beschikking. Niet alleen content afkomstig van Canal+ Group maar ook bijvoorbeeld Nederlandse, Britse en Deense series waarvoor met andere partijen zoals NPO en BBC afspraken zijn gemaakt.
Bij welke Canal Digitaal-abonnementen is Canal+ Series zonder meerkosten toegevoegd?
Bij alle IPTV-abonnement bij serviceproviders die Canal Digitaal als tv-platform leveren. Dus onder meer bij Online.nl, Tweak en Freedom Internet. Bij de OTT-abonnementen Vol en Bomvol. Hierbij moet vermeld worden dat het Vol-abonnement niet meer aan nieuwe klanten wordt verkocht. En alle satellietabonnementen uitgezonderd het goedkoopste abonnement Riant.
Hoeveel series komen via Canal+ Series beschikbaar?
Op dit moment zijn het tientallen series. Maar we zijn nog in de opbouwfase van de content. Dit betekent dat het aanbod blijft groeien. Maar nogmaals, we gaan niet in het spel van de Netflix-en mee. We leggen de focus dus niet op kwantiteit maar op kwaliteit. Nu is kwaliteit natuurlijk een kwestie van smaak, maar we doen het zo goed en zo kwaad het kan. Er is via de streamingdiensten een overvloed aan Amerikaanse series. Daarom richten wij ons met Canal+ Series meer op Europese content. We denken dat daar – zeker in Nederland – ook echt vraag naar is. Dit wil overigens niet zeggen dat geen Amerikaans content wordt toegevoegd. Sterker, we zijn er op dit moment al mee bezig. Ook bestaat de mogelijkheid dat later films aan Canal+ Series worden toegevoegd. Maar de focus ligt op Europese series. Hoeveel series er nodig zijn om Canal+ Series voor klanten relevant te maken? Daar gaan we in de komende tijd proefondervindelijk achter komen. Je hebt in ieder geval een paar grote aantrekkelijke titels nodig.
Blijven series voor een langere tijd bij Canal+ Series beschikbaar?
Dat is verschillend. Zo zijn de NPO-series die nu beschikbaar zijn tot eind volgend jaar te bekijken. Andere series blijven 24 maanden beschikbaar. Uitzondering is content afkomstig van BBC. Deze titels blijven relatief kort bij Canal+ Series beschikbaar, namelijk drie maanden. Wij gaan wel via alle kanalen waarmee Canal Digitaal in contact met klanten staat tijdig aangeven wanneer een serie uit het aanbod van Canal+ Series verdwijnt.
Is Canal+ Series bedoeld om nieuwe klanten te werven?
In eerste instantie willen wij ons product versterken voor bestaande klanten. Maar de reclamecampagne – waarin de Franse serie Baron Noir (in de media ook als Franse House of Cards bestempeld) een prominente rol speelt – is uiteraard bedoeld om nieuwe klanten te werven.
Komt exclusieve content op Canal+ Series?
Daar zijn we inderdaad over na aan het denken. We bekijken de mogelijkheid om zelf Nederlandse series te laten maken die niet alleen relevant voor de Nederlandse markt kunnen zijn maar ook internationaal voor Canal+ interessant zijn. Daarbij speelt de expertise van Canal+ een belangrijke rol. Bij exclusieve Nederlandse content willen we samenwerken met StudioCanal dat ook onderdeel van Canal+ Group is.