Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Consumentenbond: Duopolie Ziggo en KPN werkt prijsverhoging in de hand

    De Consumentenbond is niet te spreken over de prijsverhogingen bij VodafoneZiggo (Ziggo) en KPN voor abonnementen waarbij tv en internet geleverd worden.
    Jarco Kriek
    9 mei 2019
    comments 13
    Consumentenbond: Duopolie Ziggo en KPN werkt prijsverhoging in de hand
    Foto ANP

    De prijsverhoging bij KPN wordt op 1 juni doorgevoerd. Bij Ziggo moet een maand later een hogere abonnementsprijs betaald worden. Maar vanwege de manier van factureren zien Ziggo-klanten media juni de hogere prijs al op het rekeningafschrift staan. De prijsverhoging bij Ziggo en KPN is vrijwel gelijk, namelijk rond de vijf procent. Dit doet bij enkele Nederlanders aan prijsafspraken tussen de twee grootste aanbieders van Nederland denken. Dit wordt voor deze groep Nederlanders versterkt door het feit dat beide bedrijven investering in het netwerk door explosieve groei van het dataverbruik en gestegen contentkosten als belangrijkste reden voor de prijsverhoging noemen.

     

    Duopolie

    Bij de Consumentenbond gaan ze niet zover om het woord prijsafspraken in de mond te nemen. Maar wel wordt over duopolie gesproken. "De prijsverhogingen zijn ons ieder jaar weer een doorn in het oog. En niet alleen ons, we krijgen er ook veel signalen/reacties/ klachten over van consumenten. Helaas kunnen we er niet zoveel aan doen. Providers mogen hun prijzen verhogen. Het duopolie van KPN versus VodafoneZiggo is niet goed voor de concurrentie (en dus voor de prijzen) en daarom zijn we blij dat VodafoneZiggo zijn netwerk open moet stellen", aldus woordvoerder Gerard Spierenburg tegen Totaal TV.

     

    T-Mobile

    Lovend is Spierenburg over T-Mobile: "De belofte van T-Mobile om de prijzen niet te verhogen is goed voor de consument. Maar er zijn ook nog andere providers die niet de hoogste prijs vragen. Daarom adviseren we ook aan consumenten om te vergelijken en eventueel over te stappen. Dat mag, ook als je nog in het eerste contract zit, bij een prijsverhoging. Daar moet de provider je op wijzen."

    ConsumentenbondprijsverhogingabonnementduopolieconcurrentiekabelglasvezelkoperdraadreguleringKPNZiggoVodafoneZiggoT-Mobile

    Reacties