Exclusieve content Disney+ mogelijk ook bij andere streamingdiensten

Niet alleen kleine spelers als Viaplay hebben te maken met tegenvallende bedrijfsresultaten. Ook de grote speler Disney krijgt de deksel op de neus. Streamingdienst Disney+ verliest zelfs wereldwijd abonnees. Reden voor Disney CEO Robert Iger om bekend te maken dat hij niet langer uitsluit dat content van Disney en tv-zenders en filmbedrijven die eigendom zijn van dit mediaconcern in de toekomst ook bij andere streamingdiensten te zien zullen zijn.
Niet meer exclusief
Op dit moment houdt Disney vrijwel alle eigen content exclusief gereserveerd voor de eigen streamingdienst Disney+. Deze exclusiviteit vervalt dus wellicht in de toekomst.
ESPN
Ook bij de Amerikaanse tak van sportzender ESPN gaat het roer naar verwachting om. Disney is op zoek naar nieuwe partners om ESPN voort te zetten. Disney heeft in Amerika 80 procent van de aandelen van ESPN in bezit. In Nederland heeft Disney ook een meerderheidsbelang in het bedrijf Eredivisie Media & Marketing (EMM), waar betaalzender ESPN onder valt. De Amerikaanse directie van Disney floot de Nederlandse tak onlangs hard terug toen het definitief een bod op de nieuwe uitzendrechten van de Eredivisie wilde plaatsen. Disney is in de race om de uitzendrechten voor de periode na medio 2025 te kopen. Daarbij heeft het concurrentie van een consortium van de tv-providers VodafoneZiggo (Ziggo), KPN, T-Mobile en Delta Fiber (Delta en Caiway).