FOX Sports bij Ziggo niet per definitie goedkoper na nieuwe overeenkomst

Ziggo zit in een moeilijke positie. Het heeft twee overeenkomsten met FOX Sports voor de distributie van de kanalen van de sportzender. Dit is het gevolg van de fusie van de zelfstandige kabelbedrijven Ziggo en UPC. De overeenkomt voor het voormalige UPC-verzorgingsgebied loopt op 1 augustus af. Die voor het voormalig zelfstandig Ziggo-verzorgingsgebied loopt nog drie seizoenen door. Ziggo moet dus, ook gezien de uitspraak van de Amsterdamse rechtbank, met FOX Sports-eigenaar Eredivisie Media & Marketing onderhandelen om de betaalzender, en dus het Eredivisie voetbal, aan klanten in het voormalige UPC-verzorgingsgebied te blijven doorgeven.
Steekspel bij onderhandeling
Daarbij wordt door velen van uitgegaan dat Ziggo met Eredivisie Media & Marketing onderhandelt over een overeenkomst die voor alle Ziggo-klanten van toepassing is. Maar er is ook een tussenvariant mogelijk waarbij Ziggo voor de komende drie seizoenen alleen voor het voormalig UPC-verzorgingsgebied een nieuwe distributieovereenkomst met de nieuwe voorwaarden met Eredivisie Media & Marketing wil overeenkomen. En dus pas aan het einde van de nog doorlopende oude overeenkomst betreffende het voormalig zelfstandig Ziggo-verzorgingsgebied met de betaalzender over een algehele nieuwe distributieovereenkomst te onderhandelen. In dat geval bestaat de kans dat Ziggo de prijs van FOX Sports Eredivisie de komende jaren op het huidige niveau handhaaft.
Prijsverlaging
Eredivisie Media & Marketing zal zeker streven naar een nieuwe distributieovereenkomst voor alle Ziggo-klanten. Deze nieuwe overeenkomst zorgt namelijk voor een hogere afdracht naar de betaalzender ten opzichte van de oude overeenkomst. Het bedrijf zegt dat deze extra inkomsten goed voor het Nederlandse voetbal zijn omdat deze rechtstreeks naar de clubs doorvloeien. Als voordeel van Ziggo-klanten wordt genoemd dat de prijs van het FOX Sports Eredivisie-abonnement fors lager kan worden. Bij aanbieders met een nieuwe overeenkomst zoals KPN en T-Mobile Thuis werd de prijs gemiddeld met tien euro naar rond de €7,50 per maand verlaagd. Die prijsverlaging voor de sportliefhebber heeft wel een keerzijde. Niet alleen de FOX Sports-abonnee maar alle abonnees bij een aanbieder moeten meebetalen bij de nieuwe distributieovereenkomst. Eredivisie Media & Marketing brengt namelijk voor alle abonnees een vastgesteld bedrag in rekening bij de aanbieder. Bij de oude overeenkomst werd door de aanbieder alleen een afdracht voor elk daadwerkelijk afgenomen abonnement aan de betaalzender gedaan.