Geen vergoeding voor Ziggo-klanten na DDoS-storing

Ziggo gaat klanten die twee dagen internetstoring door
DDoS-aanvallen hebben gehad niet financieel vergoeden. Dat bericht het
kabelbedrijf in een persverklaring waarvan de link op de homepage van de eigen internetsite
staat.
Rond twee miljoen klanten die bij Ziggo een
internetabonnement afnemen, kregen op dinsdag 18 en woensdag 19 augustus met urenlange storingen te maken. Deze werden veroorzaakt door hackers die vanwege chantagepraktijken
DDoS-aanvallen op de DNS-servers van kabelbedrijf uitvoerden. De storing trof
alleen klanten in het verzorgingsgebied van het voormalig zelfstandige
kabelbedrijf Ziggo. Met de hulp van het moederbedrijf Liberty Global is
voorkomen dat nieuwe aanvallen succes hadden. Hiervoor moest Ziggo twee miljoen
modems van nieuwe instellingen voorzien. Ziggo gebruikt nu onder meer
DNS-servers van zusterbedrijven uit Ierland en Oostenrijk. Daarnaast heeft het
kabelbedrijf veel maatregelen op het eigen netwerk doorgevoerd.
Verontschuldigingen, maar geen vergoeding
In een persverklaring laat Ziggo het volgende weten: "Wij
vinden het uiterst vervelend dat onze klanten vorige week last hebben gehad van
de DDoS-aanvallen. Met deze aanval wilden criminelen ervoor zorgen dat onze
klanten geen gebruik konden maken van het internet. Tegelijkertijd stelden zij
op het internet (via video’s) eisen aan Ziggo; chantage dus. Ziggo heeft daarom
vorige week aangifte gedaan en justitie is inmiddels een onderzoek gestart naar
de daders van deze criminele activiteit. Alhoewel wij zeer goed begrijpen dat
de impact voor onze klanten hoog is geweest is een financiële vergoeding op
basis van chantagepraktijken niet op zijn plaats."