Goed nieuws voor Ziggo en KPN: Online verdrukt lineaire tv nauwelijks

Online tv-diensten als Netflix, Videoland, NPO Start (Plus), NLziet en Disney+ hebben traditionele lineaire tv in 2019 minder pijn gedaan dan verwacht. Dit blijkt uit het jaaroverzicht van Stichting Kijkonderzoek (SKO). Het aantal minuten dat een Nederlander gemiddeld per dag lineair naar tv kijkt, is ten opzichte van 2018 niet gedaald. Met 156 minuten (2 uur en 36 minuten) was de lineaire kijktijd in 2019 gelijk als het jaar daarvoor.
Nederlander kijkt meer tv
Omdat de tijd dat per dag uitgesteld naar tv werd gekeken in 2019 wel met ruim dertien procent naar ongeveer 20 minuten per dag steeg, stelt SKO vast dat de totale schermtijd gestegen is. Nederlanders keken in 2019 hierdoor 192 minuten (3uur en 12 minuten) naar een beeldscherm om videocontent te kijken. Dit is vier minuten meer dan in 2018. Uitgesteld kijken kan onder meer zorgen dat programma’s zonder reclame-onderbrekingen bekeken kunnen worden. Onder meer NLziet biedt de mogelijkheid om eerder lineair uitgezonden programma’s van mediagroepen NPO, RTL en Talpa zonder reclame te bekijken.
Aanbieders
Het niet verder verminderen van de lineaire kijktijd is goed nieuws voor leveranciers van traditionele tv-diensten. Bedrijven als Ziggo, KPN en T-Mobile verschuiven de kernactiviteit wel steeds meer naar de levering van internetdiensten, maar de inkomsten uit verkochte tv-abonnementen blijft voor deze bedrijven belangrijk.