Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Goed nieuws voor Ziggo en KPN: Online verdrukt lineaire tv nauwelijks

    Niet alleen goed nieuws voor tv-distributeurs als Ziggo, KPN en T-Mobile maar ook voor mediagroepen als NPO, RTL en Talpa. Online krijgt geen voet aan de grond.
    Jarco Kriek
    8 january 2020
    comments 1
    SKO jaaroverzicht lineaire tv televisie

    Online tv-diensten als Netflix, Videoland, NPO Start (Plus), NLziet en Disney+ hebben traditionele lineaire tv in 2019 minder pijn gedaan dan verwacht. Dit blijkt uit het jaaroverzicht van Stichting Kijkonderzoek (SKO). Het aantal minuten dat een Nederlander gemiddeld per dag lineair naar tv kijkt, is ten opzichte van 2018 niet gedaald. Met 156 minuten (2 uur en 36 minuten) was de lineaire kijktijd in 2019 gelijk als het jaar daarvoor.

     

    Nederlander kijkt meer tv

    Omdat de tijd dat per dag uitgesteld naar tv werd gekeken in 2019 wel met ruim dertien procent naar ongeveer 20 minuten per dag steeg, stelt SKO vast dat de totale schermtijd gestegen is. Nederlanders keken in 2019 hierdoor 192 minuten (3uur en 12 minuten) naar een beeldscherm om videocontent te kijken. Dit is vier minuten meer dan in 2018. Uitgesteld kijken kan onder meer zorgen dat programma’s zonder reclame-onderbrekingen bekeken kunnen worden. Onder meer NLziet biedt de mogelijkheid om eerder lineair uitgezonden programma’s van mediagroepen NPO, RTL en Talpa zonder reclame te bekijken.

     

    Aanbieders

    Het niet verder verminderen van de lineaire kijktijd is goed nieuws voor leveranciers van traditionele tv-diensten. Bedrijven als Ziggo, KPN en T-Mobile verschuiven de kernactiviteit wel steeds meer naar de levering van internetdiensten, maar de inkomsten uit verkochte tv-abonnementen blijft voor deze bedrijven belangrijk.

    Stichting KijkonderzoekSKOlineairtraditioneeltvtelevisieinternetonlineaanbiedersdistributeurskijktijd

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      Win de dvd We Are Who We Are

      In deze persoonlijke zoektocht vinden de twee Amerikaanse tieners Fraser en Caitlin, die op een militaire basis in Venetië wonen, elkaar en ontstaat er een hechte vriendschap. Totaal TV mag dit broeierige coming-of-age-drama vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP Deadpool 2

    Deadpool 2
    Veronica om 20:00 uur
    Wade Wilson werkt al twee jaar als de gemaskerde held Deadpool. Op een dag verliest hij echter alles waar hij van houdt.

    TV-TIP Lego Masters: Kids special

    Lego Masters: Kids special
    RTL 4 om 20:00 uur
    Kinderen zijn toch de echte LEGO-experts. In deze special nemen deelnemers tussen de 7 en 12 jaar oud het tegen elkaar op.

    Interview

    • *

      Emma Stone

      Cruella

      Een van ‘s werelds leukste slechteriken heeft een eigen film gekregen. Emma Stone schittert vanaf 28 mei op Disney+ als Cruella de Vil, de kleurrijke modeontwerpster die het behoorlijk bont maakt.
      Reacties0 reactie(s)