Grote meningsverschillen rondom daling lineaire kijktijd

Screenforce, de marketingorganisatie waarin ook de grote zendergroepen Talpa TV (SBS), RTL en NPO deelnemen, is optimistisch over de cijfers van Stichting Kijk Onderzoek over 2017. Daaruit blijkt dat aan de lineaire kijktijd weliswaar weer is geknaagd door het online aandeel, maar volgens Screenforce valt dit reuze mee en gaat het dus best nog wel goed. Screenforce: 'Volgens Stichting KijkOnderzoek keek de Nederlander in 2017 gemiddeld 178 minuten per dag naar televisie, oftewel 2 uur en 58 minuten. Dat is 3,0 procent minder dan in 2016 en dat stemt Screenforce optimistisch. Deze daling is fors lager dan de daling in 2016. Toen daalde de kijktijd met 7,4 procent ten opzichte van 2015'.
Ruud Hendriks voorspelt spoedige dood omroepen
TV-pionier Ruud Hendriks denkt daar heel anders over. Tegenover BNR radio laakte hij de passieve houding van de tv-directeuren bij de grote omroepbedrijven. Ze zitten volgens hem hun tijd uit en zijn totaal niet bezig met de nabije toekomst die een grote omslag teweeg gaat brengen en het einde van lineaire tv inluidt. Hendriks: "Omroepbobo's hebben jarenlang geleefd in de illusie dat het 'hun tijd wel zal duren', maar dat is een forse misrekening. Iemand die echt met zijn vak bezig is, had al in 2008 of 2009 kunnen zien dat er op een wezenlijk andere manier met video en tv wordt omgegaan. Ook Netflix zag je al heel erg lang aankomen. Met heel traditioneel het programmeren van een tv-zender met een quizje, een show en een blik op de kijkcijfers, red je het niet meer, tegenwoordig. Er zullen ongetwijfeld mensen wel degelijk met hun vak bezig zijn, maar die krijgen geen gehoor." Hendriks verwacht nog in dit jaar al de eerste massa-ontslagen.