1. Nieuws

    Grote meningsverschillen rondom daling lineaire kijktijd

    De kijktijd naar lineaire zenders in Nederland daalt gestaag. De tv-omroepen vinden dat dit nog wel meevalt, maar pioniers uit de tv-wereld denken daar anders over.
    Jan-Hein Visser
    16 januari 2018
    comments 2
    Grote meningsverschillen rondom daling lineaire kijktijd
    Foto ANP

    Screenforce, de marketingorganisatie waarin ook de grote zendergroepen Talpa TV (SBS), RTL en NPO deelnemen, is optimistisch over de cijfers van Stichting Kijk Onderzoek over 2017. Daaruit blijkt dat aan de lineaire kijktijd weliswaar weer is geknaagd door het online aandeel, maar volgens Screenforce valt dit reuze mee en gaat het dus best nog wel goed. Screenforce: 'Volgens Stichting KijkOnderzoek keek de Nederlander in 2017 gemiddeld 178 minuten per dag naar televisie, oftewel 2 uur en 58 minuten. Dat is 3,0 procent minder dan in 2016 en dat stemt Screenforce optimistisch. Deze daling is fors lager dan de daling in 2016. Toen daalde de kijktijd met 7,4 procent ten opzichte van 2015'.


    Ruud Hendriks voorspelt spoedige dood omroepen

    TV-pionier Ruud Hendriks denkt daar heel anders over. Tegenover BNR radio laakte hij de passieve houding van de tv-directeuren bij de grote omroepbedrijven. Ze zitten volgens hem hun tijd uit en zijn totaal niet bezig met de nabije toekomst die een grote omslag teweeg gaat brengen en het einde van lineaire tv inluidt. Hendriks: "Omroepbobo's hebben jarenlang geleefd in de illusie dat het 'hun tijd wel zal duren', maar dat is een forse misrekening. Iemand die echt met zijn vak bezig is, had al in 2008 of 2009 kunnen zien dat er op een wezenlijk andere manier met video en tv wordt omgegaan. Ook Netflix zag je al heel erg lang aankomen. Met heel traditioneel het programmeren van een tv-zender met een quizje, een show en een blik op de kijkcijfers, red je het niet meer, tegenwoordig. Er zullen ongetwijfeld mensen wel degelijk met hun vak bezig zijn, maar die krijgen geen gehoor." Hendriks verwacht nog in dit jaar al de eerste massa-ontslagen.

    KijktijdOnlineNetflixNPORTlSBSTalpa

    Reacties

  1. TV-TIP Genaaid

    Genaaid
    NPO 3 om 20:25 uur
    Jennifer Hoffman vliegt met vijf beginnende modeontwerpers naar Myanmar om met eigen ogen te zien hoe kleding gemaakt wordt. Een confronterende ontdekkingsreis naar de schaduwkant van de mode-industrie, zeker als je elke week kwistig winkels leegkoopt met creditcard.

    Doe mee en win!

    • *

      3X VIP-PAKKET ROBIN HOOD

      Robin van Loxley, een door oorlog geharde kruisvaarder, keert met hulp van de Moorse commandant Little John na jaren terug naar Engeland. Thuis heerst er armoede onder de inwoners van Nottingham dankzij een meedogenloze sheriff. Totaal TV mag drie keer een VIP-pakket voor dit actie-avontuur weggeven, met daarin een pijl-en-boog-pen, een Robin Hoodie en natuurlijk twee kaartjes voor de film.

    TV-TIP Parker

    Parker
    Veronica om 20:30 uur
    De harde maar rechtvaardige Parker wordt tijdens een uit de hand gelopen overval voor dood achtergelaten door de overige bendeleden. Met hulp van de beeldschone Leslie beraamt hij de ultieme wraak. Hoewel geen toonbeeld van originaliteit, is de film beter dan het gros van Jason Stathams gebruikelijke werk.