Heeft Ziggo Sport echt horror-kijkcijfers bij UEFA voetbal?
Vandaag staan in het bijzonder sportmedia zich te vergapen aan de kijkcijfers van de Europese voetbalwedstrijden die op Ziggo Sport worden uitgezonden. VodafoneZiggo heeft de exclusieve uitzendrechten van Champions League, Europa League en Conference League voor de komende drie seizoenen. Wie dit Europese voetbalaanbod wil zien kan dus niet meer om Ziggo Sport heen. Omdat de wedstrijden van Nederlandse clubs door bepalingen in de Mediawet op een zogenaamd ‘open net’-kanaal uitgezonden moeten worden heeft VodafoneZiggo voor een nieuwe constructie gekozen. De wedstrijden worden gratis alleen online via de Ziggo GO app in combinatie met een Ziggo Sport Free account aangeboden. Wie lineair wil kijken moet een aanvullend Ziggo Sport Totaal abonnement nemen. Alleen Ziggo-klanten kunnen zonder extra te betalen lineair kijken.
Kijkcijferhorror?
Daar gaat het mis met de vergelijking die onder anderen kijkcijferexpert Tina Nijkamp maakt. Nijkamp vergeleek de kijkcijfers van de voetbalwedstrijden van gisterenavond met de eerste speelronde van de Europa League een jaar geleden. Toen werden deze wedstrijden nog uitgezonden op een echt open net lineair kanaal, namelijk Veronica. De iets meer dan 300.000 kijkers voor de wedstrijden van AZ en FC Twente zijn inderdaad veel lager dan de 1,2 miljoen kijkers die Ajax een jaar geleden op Veronica zag spelen. Maar dit moet wel genuanceerd worden. Als eerste is het niet opvallend dat AZ meer kijkers aan de televisie wist te binden dan FC Twente, dat ook nog eens tegen de Europese topclub Manchester United speelde. AZ komt uit de Randstad en heeft hierdoor meer aantrekkingskracht voor kijkers dan de uit het oosten van het land komende FC Twente. Een vergelijking met Ajax een jaar eerder is ook niet echt eerlijk omdat Ajax en Feyenoord de grootste en trouwste supporters hebben. Hierdoor zijn de kijkcijfers van op televisie uitgezonden wedstrijden van deze voetbalclubs hoger dan gemiddeld zijn.
Andere manier
De Nederlandse kijker en dus ook voetballiefhebber moet tevens wennen aan de nieuwe manier van ‘open net’ distributie die Ziggo Sport hanteert. Niet via een lineair tv-kanaal maar online via een app dus. Mede door aanhoudend klantverlies van Ziggo is het aantal Nederlanders dat via dit kabelbedrijf lineair gratis kan kijken afgenomen. Meer kijkers moeten dus online kijken of een duur abonnement nemen. Exacte cijfers van het aantal streamstarts bij de wedstrijden van AZ en FC Twente via het gratis Ziggo GO in combinatie met het Ziggo Sport Free account zijn niet bekend. Maar met Ziggo's marktaandeel op de Nederlandse tv-markt van ongeveer 45 procent kan niet uitgesloten worden dat het minimale aantal kijkers van deze wedstrijden 600.000 – het dubbele van de lineaire kijkers – kan zijn. Nog steeds veel lager dan de 1,2 miljoen een jaar geleden, maar minder kijkcijferhorror dan wordt gemeld. Daarnaast moet ook nog worden afgevraagd wat een jaar geleden het aantal kijkers was geweest als niet Ajax maar AZ of FC Twente toen had gevoetbald.
Marketing
Naar aanleiding van de post op Instagram van Tina Nijkamp laten enkele sportmedia de eigen gedachte de vrije loop. Hoe lang is UEFA voetbal met deze slechte kijkcijfers nog te zien bij Ziggo Sport? Lang, en in ieder geval de komende drie jaar. Zelfs met deze kijkcijfers is de kans aanwezig dat ook na de komende drie jaar Ziggo Sport de thuisbasis van Europees UEFA clubvoetbal blijft. Voor VodafoneZiggo is Ziggo Sport een manier om bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten te werven. Hierdoor ontstaat een heel andere manier van berekenen of deze sportrechten wel rendabel te exploiteren zijn. De redenering kijkcijfers laag = sportrechten weg is hier dus zeker niet van toepassing.