Het actie-reactiespel kost Ziggo en KPN veel geld, maar levert consument nu voordeel op

Vooral Ziggo en KPN zijn in een soort van actie-reactiespel verzeild geraakt. Beide aanbieders van tv en internet houden elkaar nauwlettend in de gaten. Als het ene bedrijf iets doet, laat het antwoord van het andere bedrijf vaak niet lang op zich wachten. Of het nu gaat om uitbreiding van het (HD) zenderaanbod, welkomstkortingen voor nieuwe klanten, kortingen voor bestaande klanten die het contractvrije abonnement verlengen of cadeautjes die worden weggegeven aan klanten die vaste en mobiele diensten in een abonnement combineren: beide bedrijven leggen klanten in de watten. Het doel is om bestaande klanten langer aan het bedrijf te binden en nieuwe klanten te werven.
Andere aanbieders
Maar waar dit spel voorheen overwegend door Ziggo en KPN werd gespeeld, lijkt nu ook T-Mobile zich op dit terrein te gaan begeven. T-Mobile is in omvang in Nederland de nummer drie op de markt van de vaste diensten, maar op de mobiele markt heeft T-Mobile het marktleiderschap inmiddels overgenomen. Zo was het bedrijf in Nederland de eerste mobiele provider met betaalbare abonnementen met onbeperkte datadiensten in combinatie met onbeperkt bellen. T-Mobile wil het marktaandeel op de vaste markt echter ook vergroten. Het is een utopie om te denken dat T-Mobile volledig op eigen kracht KPN als nummer twee van de vaste markt kan inhalen. Het verschil in abonnees is ongeveer 1,5 miljoen. Zelfs met een groei van enkele tienduizenden nieuwe klanten per kwartaal duurt het nog vele jaren voordat T-Mobile ook maar enigszins in de buurt kan komen van de abonnee-aantallen van KPN. Maar met kortingen en extraatjes voor nieuwe klanten probeert T-Mobile wel het marktaandeel sneller te laten groeien.
ACM
Het huidige spel dat de drie belangrijkste aanbieders van vaste diensten met elkaar spelen lijkt goed nieuws voor de consument. De prijs van met name internet is in Nederland hoger dan in de meeste andere Europese landen. De huidige ontwikkeling is in ieder geval wel wat toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor ogen heeft. ACM wil grotere concurrentie, waardoor prijzen voor consumenten lager worden. Maar of welkomkortingen die soms tot boven de 500 euro kunnen oplopen op langere termijn wel zo voordelig voor de klant zijn, dat kan worden betwijfeld. Het lijken vooral de bestaande klanten die dergelijk welkomstbonussen moeten ophoesten in de vorm van jaarlijkse prijsverhogingen.
Vragen
Het actie-reactiespel dat nu wordt gespeeld, lijkt echter een nieuwe fase te zijn ingegaan, want nu kunnen ook bestaande klanten van extra voordeel profiteren. Ziggo, KPN en andere aanbieders hangen dit niet aan de grote klok, maar wie als bestaande klant van een aanbieder van tv en internet zelf aan de bel trekt, maakt kans op financieel voordeel. Niet zo hoog als de kortingen die nieuwe klanten ontvangen, maar in deze dure tijd is elke euro die op dit moment maandelijks bespaard kan worden meegenomen. Wie dus al langer dan twaalf maanden bij dezelfde leverancier tv en internet afneemt, kan eens informeren of er een interessante aanbieding klaarligt als het abonnement opnieuw wordt afgesloten met een nieuwe contractduur van twaalf maanden.
Geld
Nu ook bestaande klanten mogelijk aanspraak kunnen maken op kortingen, zien aanbieders hun winsten deels verdampen. Het huidige actie-reactiespel kost hun dus veel geld. De vraag is natuurlijk of de huidige vrijgevigheid niet alsnog wordt verrekend in de maandprijs wanneer de markt op een gegeven moment minder dynamisch wordt. Met andere woorden: is het huidige beleid met hoge kortingen uiteindelijk voor de consument niet een sigaar uit eigen doos? Maar voor nu geldt voor velen waarschijnlijk: zolang het kan, geniet ervan.