Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Jongere kijker verlaat lineaire tv sneller dan gedacht

    De jongere generaties keren lineaire tv veel sneller en massaler de rug toe dan aanvankelijk werd gedacht. Ondertussen doen programma's voor senioren het juist steeds beter.
    Jan-Hein Visser
    4 december 2017
    comments 3
    Jongere kijker verlaat lineaire tv sneller dan gedacht
    Foto ANP

    Directeur Taco Rijssemus van tv-producent IDTV stelt dat de verschuiving van lineair naar online momenteel in een tempo plaatsvindt dat niemand had verwacht. Dit stelt hij tegenover frank.nl. De traditionele zenders maken zich om die ontwikkeling zorgen. "Het gaat nu heel hard. Onder de broadcasters die ik spreek, zijn hele grote zorgen omdat ze mensen tussen 20 en 34 jaar nauwelijks nog kunnen bereiken. Het gaat echt veel sneller dan we dachten vijf jaar geleden." De TV-zenders, producenten en adverteerders moeten kortom de ontwikkelingen nauwkeurig volgen en daar op inhaken. Dat dit niet altijd gebeurt, bleek recent nadat de NPO een noodkreet slaakte over het mislopen van tientallen miljoenen aan advertentie-inkomsten. Dit wijt de NPO aan de opkomst van het online tv kijken.


    Oudere kijker interessant voor lineaire tv

    Toch scoren de lineaire tv-zenders nog heel hoog en soms zelfs hoger dan ooit met tv-programma's die zich richten op een oudere doelgroep van boven de veertig jaar. Zenders als NPO 1 en NPO 2 trekken vooral oudere kijkers, maar ook SBS en RTL richten zich met commercials nadrukkelijk nu ook op een doelgroep van boven de vijftig jaar. De nostalgische zender ONS is ook een voorbeeld van het succes bij de oudere kijker. ONS haalde deze week een nieuw kijkcijferrecord met ruim een half miljoen kijkers. De stijgende kijkcijfers bij de tv-zender tonen volgens ONS eens te meer aan hoezeer de seniorenmarkt in de lift zit.

    ONSNostalgienetSeniorenReclamemarktNPO 1OnlineNetflixRTLSBS

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      Win de 4K Ultra HD van A Clockwork Orange

      Al stampend, stelend, zingend, tapdansend en verkrachtend vermaakt Alex, een vandaal met een bolhoed, zich uitstekend, al is het op tragische wijze ten koste van anderen. Dit voor vier Oscars genomineerde, krachtig staaltje filmkunst verleidt, choqueert en is nog steeds aangrijpend.

    TV-TIP TOTO KNVB beker

    TOTO KNVB beker
    ESPN 2 om 18:45 uur
    Terwijl FC Utrecht mag dollen tegen Derde Divisieclub SteDoCo, schoppen NAC en VVV zich direct het KNVB Beker-geweld in.

    TV-TIP October Kiss

    October Kiss
    RTL 8 om 20:28 uur
    De vrolijke Poppy wordt ingehuurd als nanny door zakenman Ryan. Ze leert Ryan én zijn kinderen wat echt belangrijk is in het leven.

    Interview

    • *

      Leonie ter Braak

      Cupido Ofzo

      Samen met Wendy van Dijk helpt Leonie ter Braak in Cupido ofzo mensen met een beperking de liefde van hun leven te vinden.
      Reacties0 reactie(s)