1. Nieuws

    Jongere kijker verlaat lineaire tv sneller dan gedacht

    De jongere generaties keren lineaire tv veel sneller en massaler de rug toe dan aanvankelijk werd gedacht. Ondertussen doen programma's voor senioren het juist steeds beter.
    Jan-Hein Visser
    4 december 2017
    comments 3
    Jongere kijker verlaat lineaire tv sneller dan gedacht
    Foto ANP

    Directeur Taco Rijssemus van tv-producent IDTV stelt dat de verschuiving van lineair naar online momenteel in een tempo plaatsvindt dat niemand had verwacht. Dit stelt hij tegenover frank.nl. De traditionele zenders maken zich om die ontwikkeling zorgen. "Het gaat nu heel hard. Onder de broadcasters die ik spreek, zijn hele grote zorgen omdat ze mensen tussen 20 en 34 jaar nauwelijks nog kunnen bereiken. Het gaat echt veel sneller dan we dachten vijf jaar geleden." De TV-zenders, producenten en adverteerders moeten kortom de ontwikkelingen nauwkeurig volgen en daar op inhaken. Dat dit niet altijd gebeurt, bleek recent nadat de NPO een noodkreet slaakte over het mislopen van tientallen miljoenen aan advertentie-inkomsten. Dit wijt de NPO aan de opkomst van het online tv kijken.


    Oudere kijker interessant voor lineaire tv

    Toch scoren de lineaire tv-zenders nog heel hoog en soms zelfs hoger dan ooit met tv-programma's die zich richten op een oudere doelgroep van boven de veertig jaar. Zenders als NPO 1 en NPO 2 trekken vooral oudere kijkers, maar ook SBS en RTL richten zich met commercials nadrukkelijk nu ook op een doelgroep van boven de vijftig jaar. De nostalgische zender ONS is ook een voorbeeld van het succes bij de oudere kijker. ONS haalde deze week een nieuw kijkcijferrecord met ruim een half miljoen kijkers. De stijgende kijkcijfers bij de tv-zender tonen volgens ONS eens te meer aan hoezeer de seniorenmarkt in de lift zit.

    ONSNostalgienetSeniorenReclamemarktNPO 1OnlineNetflixRTLSBS

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Bloodshot

      Win een VIP-pakket van Bloodshot

      Bloodshot is op de comic van de Valiant Comics-franchise gebaseerd: soldaat Angelo Mortalli komt te overlijden, maar hij wordt door het bedrijf Project Rising Spirit met nanotechnologie tot leven gewekt. Totaal TV geeft vijf keer een VIP-pakket van deze actiefilm weg, met daarin een hoodie en twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP UEFA Europa League: LASK - AZ

    UEFA Europa League: LASK - AZ
    RTL 7 om 18:50 uur
    LASK uit, altijd lastig. Als wonderkind Myron Boadu vanavond van zich laat spreken, kan AZ zich opmaken voor de kwartfinale.

    TV-TIP De TV Kantine

    De TV Kantine
    RTL 4 om 20:29 uur
    Na tien seizoenen verhuist De TV Kantine van de zaterdagavond naar de donderdag. Met o.a. Carlo als Özcan Akyol en Irene als Britt Dekker.

    Interview

    • Frits Sissing bij Tussen Kunst en Kitsch

      Frits Sissing

      Tussen Kunst en Kitsch

      Elk seizoen trekt het 36 jaar oude programma weer kijkersaantallen met zeven cijfers. En dat zal dit jaar niet anders zijn. Frits Sissing over het succes van Tussen Kunst en Kitsch.
      Reacties0 reactie(s)