1. Nieuws

    Jongere kijker verlaat lineaire tv sneller dan gedacht

    De jongere generaties keren lineaire tv veel sneller en massaler de rug toe dan aanvankelijk werd gedacht. Ondertussen doen programma's voor senioren het juist steeds beter.
    Jan-Hein Visser
    4 december 2017
    comments 3
    Jongere kijker verlaat lineaire tv sneller dan gedacht
    Foto ANP

    Directeur Taco Rijssemus van tv-producent IDTV stelt dat de verschuiving van lineair naar online momenteel in een tempo plaatsvindt dat niemand had verwacht. Dit stelt hij tegenover frank.nl. De traditionele zenders maken zich om die ontwikkeling zorgen. "Het gaat nu heel hard. Onder de broadcasters die ik spreek, zijn hele grote zorgen omdat ze mensen tussen 20 en 34 jaar nauwelijks nog kunnen bereiken. Het gaat echt veel sneller dan we dachten vijf jaar geleden." De TV-zenders, producenten en adverteerders moeten kortom de ontwikkelingen nauwkeurig volgen en daar op inhaken. Dat dit niet altijd gebeurt, bleek recent nadat de NPO een noodkreet slaakte over het mislopen van tientallen miljoenen aan advertentie-inkomsten. Dit wijt de NPO aan de opkomst van het online tv kijken.


    Oudere kijker interessant voor lineaire tv

    Toch scoren de lineaire tv-zenders nog heel hoog en soms zelfs hoger dan ooit met tv-programma's die zich richten op een oudere doelgroep van boven de veertig jaar. Zenders als NPO 1 en NPO 2 trekken vooral oudere kijkers, maar ook SBS en RTL richten zich met commercials nadrukkelijk nu ook op een doelgroep van boven de vijftig jaar. De nostalgische zender ONS is ook een voorbeeld van het succes bij de oudere kijker. ONS haalde deze week een nieuw kijkcijferrecord met ruim een half miljoen kijkers. De stijgende kijkcijfers bij de tv-zender tonen volgens ONS eens te meer aan hoezeer de seniorenmarkt in de lift zit.

    ONSNostalgienetSeniorenReclamemarktNPO 1OnlineNetflixRTLSBS

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      2X2 BORDSPELLEN

      Altijd al aan Expeditie Robinson of Temptation Island mee willen doen? Dat kan vanaf nu ook vanuit je eigen woonkamer! Just Games heeft twee spellen ontwikkeld waardoor je de exotische avonturen zélf kunt beleven. Totaal TV geeft twee keer een pakket met Expeditie Robinson en Temptation Island weg.

    TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    Vloerbrood is niet gebakken op een rooster, maar op de vloer van de oven. De keuringsdienst onderzoekt of dat echt zo is.

    TV-TIP Brave

    Brave
    SBS9 om 20:30 uur
    Merida, de impulsieve dochter van koning Fergus en koningin Elinor, is een wildebras die niets liever doet dan klimmen, paardrijden en boogschieten. Maar van haar moeder dient ze zich voor te bereiden op de serieuze taak die haar wacht: de Schotse troon overnemen.

    Interview

    • *

      Esmee van Kampen

      Dit zijn wij

      Het leven van dertigers gaat niet over rozen en is daardoor razend interessant. Esmée van Kampen speelt zo’n dertiger in Dit zijn wij, een remake van de hitserie This Is Us.
      Reacties0 reactie(s)