1. Nieuws

    Jongere kijker verlaat lineaire tv sneller dan gedacht

    De jongere generaties keren lineaire tv veel sneller en massaler de rug toe dan aanvankelijk werd gedacht. Ondertussen doen programma's voor senioren het juist steeds beter.
    Jan-Hein Visser
    4 december 2017
    comments 3
    Jongere kijker verlaat lineaire tv sneller dan gedacht
    Foto ANP

    Directeur Taco Rijssemus van tv-producent IDTV stelt dat de verschuiving van lineair naar online momenteel in een tempo plaatsvindt dat niemand had verwacht. Dit stelt hij tegenover frank.nl. De traditionele zenders maken zich om die ontwikkeling zorgen. "Het gaat nu heel hard. Onder de broadcasters die ik spreek, zijn hele grote zorgen omdat ze mensen tussen 20 en 34 jaar nauwelijks nog kunnen bereiken. Het gaat echt veel sneller dan we dachten vijf jaar geleden." De TV-zenders, producenten en adverteerders moeten kortom de ontwikkelingen nauwkeurig volgen en daar op inhaken. Dat dit niet altijd gebeurt, bleek recent nadat de NPO een noodkreet slaakte over het mislopen van tientallen miljoenen aan advertentie-inkomsten. Dit wijt de NPO aan de opkomst van het online tv kijken.


    Oudere kijker interessant voor lineaire tv

    Toch scoren de lineaire tv-zenders nog heel hoog en soms zelfs hoger dan ooit met tv-programma's die zich richten op een oudere doelgroep van boven de veertig jaar. Zenders als NPO 1 en NPO 2 trekken vooral oudere kijkers, maar ook SBS en RTL richten zich met commercials nadrukkelijk nu ook op een doelgroep van boven de vijftig jaar. De nostalgische zender ONS is ook een voorbeeld van het succes bij de oudere kijker. ONS haalde deze week een nieuw kijkcijferrecord met ruim een half miljoen kijkers. De stijgende kijkcijfers bij de tv-zender tonen volgens ONS eens te meer aan hoezeer de seniorenmarkt in de lift zit.

    ONSNostalgienetSeniorenReclamemarktNPO 1OnlineNetflixRTLSBS

    Reacties

  1. TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 14:05 uur
    Heel veel mensen denken dat Sky opnieuw de Tour gaat winnen. Wij denken dat ook, maar met een andere renner dan iedereen verwacht... Geraint Thomas uit Wales wacht al een paar jaar in de coulissen om in de Tour toe te slaan en wij verwachten dat het dit jaar gaat gebeuren.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP Mijn zaak is de beste

    Mijn zaak is de beste
    RTL 4 om 20:34 uur
    Goed format hoor: drie ondernemers uit een bepaalde branche gaan bij elkaar op bezoek om te beoordelen wie de beste is. Eerst aan de beurt zijn de hondentrimsalons. De beste oké, maar wie gaat er met de felbegeerde poedelprijs vandoor?