Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Kijker haalt met streamingdiensten Paard van Troje in huis: prijsstijging 36 procent

    Het leek zo mooi en vooral ook betaalbaar, maar uiteindelijk is de rekening voor het kijken van streamingdiensten aardig opgelopen.
    Jarco Kriek
    26 februari 2025
    comments 11
    Kijker haalt met streamingdiensten Paard van Troje in huis: prijsstijging 36 procent
    Foto Getty Images

    In Nederland is het kijken van tv- en videocontent in rap tempo duurder geworden. Dit komt niet alleen door opstapeling van prijsverhogingen bij providers als Ziggo, KPN en Odido: het zijn vooral de prijsstijgingen bij streamingdiensten die de maandelijkse rekening voor entertainment in huis hebben opgedreven. Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat bij streamingdiensten de gemiddelde prijs in drie jaar tijd van €8,30 naar €11,30 per maand is gestegen. Een stijging van 36 procent, en ver boven de opgetelde inflatie in deze drie jaar.

     

    Lekker gemaakt

    Streamingdiensten hebben in de afgelopen jaren een aloude truc gebruikt om de weg naar de huiskamer te bereiken. Kijkers zijn met lage en dus aantrekkelijke prijzen ‘verslaafd’ gemaakt aan het reclamevrij kijken van films en series, die dan ook nog eens op elk scherm in huis op ieder gewenst moment bekeken kunnen worden. Wellicht nog belangrijker: niet een week moeten wachten op een volgende aflevering van een serie, maar een heel seizoen achter elkaar kunnen bingewatchen. Veel beter dan lineair kijken, waar het aantal reclameminuten bij veel bekeken programma’s alleen maar gestegen.

     

    Meer betalen

    Nu de consument gewend is aan deze nieuwe manier van tv-kijken, wordt de abonnementsprijs door streamingdiensten stapsgewijs opgevoerd. Daarbij is steeds vaker ook een nieuwe abonnementsvorm met reclame beschikbaar. Abonnees kunnen voor vrijwel dezelfde maandelijkse kosten als vroeger naar de content blijven kijken, maar krijgen dan wel de nodige reclame voor de kiezen. Wie reclamevrij wil blijven kijken, moet hiervoor meer gaan betalen. Onder meer Netflix, Videoland, Disney+, HBO Max, SkyShowtime maar vooral Viaplay toverden deze omzet en winst verhogende truc uit de goochelhoed.

    OTTonlinestreamingdienstfilmsseriesabonnementprijsstijgingreclamereclamevrij

    Reacties

  1. Interview

    • *

      Jaap Meiland

      Chateau Meiland: La Dolce Vita

      In Chateau Meiland: La Dolce Vita is er een nieuwe rol voor Jaap Meiland, de vier jaar jongere broer van pater familias Martien Meiland. Is hier een nieuw tv-duo geboren?
      Reacties0 reactie(s)