Kijker haalt met streamingdiensten Paard van Troje in huis: prijsstijging 36 procent

In Nederland is het kijken van tv- en videocontent in rap tempo duurder geworden. Dit komt niet alleen door opstapeling van prijsverhogingen bij providers als Ziggo, KPN en Odido: het zijn vooral de prijsstijgingen bij streamingdiensten die de maandelijkse rekening voor entertainment in huis hebben opgedreven. Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat bij streamingdiensten de gemiddelde prijs in drie jaar tijd van €8,30 naar €11,30 per maand is gestegen. Een stijging van 36 procent, en ver boven de opgetelde inflatie in deze drie jaar.
Lekker gemaakt
Streamingdiensten hebben in de afgelopen jaren een aloude truc gebruikt om de weg naar de huiskamer te bereiken. Kijkers zijn met lage en dus aantrekkelijke prijzen ‘verslaafd’ gemaakt aan het reclamevrij kijken van films en series, die dan ook nog eens op elk scherm in huis op ieder gewenst moment bekeken kunnen worden. Wellicht nog belangrijker: niet een week moeten wachten op een volgende aflevering van een serie, maar een heel seizoen achter elkaar kunnen bingewatchen. Veel beter dan lineair kijken, waar het aantal reclameminuten bij veel bekeken programma’s alleen maar gestegen.
Meer betalen
Nu de consument gewend is aan deze nieuwe manier van tv-kijken, wordt de abonnementsprijs door streamingdiensten stapsgewijs opgevoerd. Daarbij is steeds vaker ook een nieuwe abonnementsvorm met reclame beschikbaar. Abonnees kunnen voor vrijwel dezelfde maandelijkse kosten als vroeger naar de content blijven kijken, maar krijgen dan wel de nodige reclame voor de kiezen. Wie reclamevrij wil blijven kijken, moet hiervoor meer gaan betalen. Onder meer Netflix, Videoland, Disney+, HBO Max, SkyShowtime maar vooral Viaplay toverden deze omzet en winst verhogende truc uit de goochelhoed.