Klachten over Ziggo GO houden aan: is de app in de praktijk echt zo slecht?

Ziggo GO is een online dienst waarmee – afhankelijk van het abonnement – tot meer dan honderd tv-zenders live te zien zijn. Samen met KPN en Canal Digitaal hoort Ziggo in Nederland tot de meest vooruitstrevende providers op het gebied van online tv-kijken via een app. Andere providers als T-Mobile, Delta en Caiway hebben wel een online dienst, maar met minder zenders en content of beperkte mogelijkheden.
Ziggo GO
Al enige tijd is er rumoer over de werking van Ziggo GO. Ziggo brengt regelmatig verbeteringen uit voor de online tv-dienst. Ziggo Go is beschikbaar via een app voor tablet en smartphone, maar ook voor Apple TV, Amazon Fire Stick en mediaspelers en Smart TV's die werken met Android TV of Google TV. Bij apparaten die via een kabel met de televisie worden verbonden of via een Smart TV-platform beschikbaar zijn is een Ziggo-internetverbinding nodig om van Ziggo GO gebruik te kunnen maken.
Problemen
Dat Ziggo GO niet feilloos werkt, is inmiddels al enige tijd bekend. Ziggo brengt daarom regelmatig updates uit. Desondanks blijft een – overigens klein deel – van de gebruikers klagen. Dit gebeurt op het klant-helpt-klant community forum van het kabelbedrijf, maar ook op andere plaatsen op internet is het oordeel over Ziggo GO soms slecht. Maar is Ziggo GO in praktijk echt zo slecht als dergelijke recensies doen vermoeden?
Grootste
Het percentage van de gebruikers dat klaagt is relatief laag. Ziggo GO heeft tussen de 1,5 en 2 miljoen regelmatige gebruikers. Als de dienst echt fundamenteel slecht was, dan zou het aantal klagers veel groter zijn geweest. Dat de klaagzang over Ziggo GO luider te horen is dan bijvoorbeeld de problemen – die er zeker ook zijn – bij bijvoorbeeld KPN en Canal Digitaal komt vooral omdat Ziggo de grootste tv-provider van Nederland is. Bijvoorbeeld bijna twee keer zo groot als KPN en zes tot acht keer zo groot als Canal Digitaal. Meer gebruikers betekent dus ook meer potentiële klachten over de online dienst.
Apparatuur
Hoe goed of slecht is Ziggo GO werkelijk? Belangrijk bij dergelijke online diensten is de hardware die wordt gebruikt. Vooral met tablets, smartphones, mediaspelers en Smart TV's met een Android-besturingssysteem is de kans op klachten groter. Dit heeft te maken met gevarieerde hardware die in deze apparaten wordt gebruikt. Oudere of goedkopere modellen beschikken veelal over verouderde hardware met een minimaal geheugen. Dit kan voor problemen zorgen. Dit is in veel gevallen ook bij Ziggo GO de oorzaak van storingen. Ziggo is niet verantwoordelijk voor de hardware die de klant gebruikt. De problemen die Ziggo recentelijk ondervond met het regelmatig opnieuw moeten inloggen, zijn na melding van gebruikers binnen acceptabele tijd grotendeels opgelost. Hieruit blijkt dat Ziggo klachten van gebruikers serieus neemt en waar nodig snel handelt.