KPN en Ziggo verschillen in exclusief content

Nu het zender- en productaanbod voor de klanten minder
doorslag geeft om van aanbieder te wisselen, wordt exclusief content voor KPN
en Ziggo belangrijk. De twee aanbieders verschillen wel in de manier waarop het
content aan klanten wordt aangeboden.
Ziggo was het eerste met het aanbieden van exclusief
content. Direct bij de opening van muziektempel Ziggo Dome in Amsterdam bood
Ziggo – toen nog niet met UPC samen gegaan – klanten enkele live
muziekconcerten aan. De echte focus op exclusief content kwam afgelopen zomer.
KPN kondigde de komst van de eigen dramaserie Brussel – gemaakt door Endemol Shine
– aan. Ook werd samenwerking met Amsterdam Dance Event, Eredivisie en later met
de sportbladen Voetbal International en Helden aangekondigd. Het antwoord van
Ziggo volgde enkele maanden later met de aankondiging van exclusief content in
de vorm van een eigen sportkanaal.
Nadruk KPN op video on demand
KPN focust zich op het aanbieden van exclusief content via
het eigen online= en video on demand-platform. De exclusief content bestaat
vooralsnog vooral uit kortere programma’s die zich veelal in een interview
setting plaatsvinden. Omdat het veelal op korte programma’s gaat zijn deze
makkelijk tussendoor te consumeren. Door het online karakter van het content
kan de KPN-abonnee zelf bepalen waar en wanneer men de exclusief content wilt
bekijken. KPN biedt op dit moment veel exclusief content in de genres sport en
muziek aan. Medio volgt jaar komt met de dramaserie Brussel een nieuw genre
bij. KPN laat Totaal TV weten geen plannen te hebben om exclusief content
lineair aan te bieden of live evenementen – zoals sportwedstrijden – aan te
gaan bieden. KPN biedt bij de meest afgenomen Alles-in-1-abonnementen als enige aanbieder in Nederland wel zonder meerkosten de muziekstreamingdienst Spotify. Daarbij wordt echter geen exclusief content alleen voor KPN-l;anten geleverd.
Ziggo zet in op lineair
Ziggo biedt exclusief content in de vorm van het lineaire
sportkanaal Ziggo Sport en zoals eerste genoemd popconcerten uit het Ziggo Dome
op het evenementenkanaal aan. Naast sport en muziek gaat Ziggo in de toekomst
ook exclusief content van andere genres leveren. Om wat voor content het gaat
wil Ziggo tegen Totaal TV nog niet kwijt. Hoewel de focus van Ziggo op lineair
ligt kunnen klanten met een abonnementsvorm waarbij de Horizon mediabox wordt
geleverd via de tv-dienst Replay TV eerder uitgezonden programma’s van Ziggo
Sport wel tot zeven dagen terug via Horizon mediabox of Horizon GO terugkijken.