KPN grootste in quad play, Ziggo in triple play

Meer Nederlanders nemen bij een aanbieder een abonnement af waarbij diverse diensten gebundeld geleverd worden. KPN en Ziggo zijn de grootste aanbieders van dit soort abonnementen. Dat meldt Telecompaper op basis van eigen onderzoek.
Bij triple play-abonnementen worden de vaste netwerkdiensten tv, internet en bellen geleverd. Wordt een quad play-abonnement afgenomen, dan worden daar de mobiele diensten internet en bellen aan toegevoegd. Het aantal Nederlanders dat een quad play-abonnement afneemt, groeide in de eerste drie maanden van dit jaar naar 775.000. KPN is de grootste quad play-aanbieder. Het telecombedrijf verkoopt dit gebundelde abonnement onder de naam KPN Compleet. De abonnee krijgt bij afname van dit abonnement enkele geleverde diensten gratis aangeboden. Het gaat hierbij onder meer om betaalzender HBO, het Pluspakket en verdubbeling van de mobiele databundel. Zeventien procent van de verkochte gebundelde abonnementen zijn quad play. Een stijging van zes procent op jaarbasis. KPN heeft op de quad play-markt een marktaandeel van 87 procent.
Ziggo goed in triple play
Hoewel quad play groeit, blijft triple play bij de gebundelde abonnementen het meest dominant. In Nederland worden bijna vier miljoen triple play-abonnementen verkocht. Ziggo is bij triple play het grootst met een marktaandeel van 63 procent. KPN volgt met 27 procent. Op de quad play-markt blijft Ziggo echter met 11 procent ver achter KPN. Mede door de groei aan klantbehoefte voor quad play is op dit moment een fusietraject van de Nederlandse activiteiten van Liberty Global (Ziggo) en Vodafone in gang gezet. Beide bedrijven willen nog voor het einde van dit jaar de bedrijfsactiviteiten in een joint-venture onderbrengen. De Europese commissie is hiervoor onlangs om toestemming gevraagd.