KPN maakt knipoog naar Ziggo: ‘100 procent glasvezel’
Om de gunst - en dus het geld - van consumenten en bedrijven te krijgen, draaien de marketingafdelingen van VodafoneZiggo (Ziggo) en KPN overuren. Niet alleen worden consumenten warm gemaakt voor internetsnelheden die buitenproportioneel zijn voor het daadwerkelijke dagelijkse gebruik, maar ook over de kwaliteit van het netwerk vliegen de providers elkaar in de haren.
Glasvezel-kabel
Onlangs is er enige commotie ontstaan over het gebruik van de term glasvezel-kabel door Ziggo. In gebieden waar onlangs glasvezelproviders als KPN, Odido en Delta zijn begonnen met het leveren van diensten, laat het kabelbedrijf zijn klanten weten dat zij al over glasvezel beschikken. Om na deze melding er direct bij te zeggen dat het allergrootste deel van het netwerk uit glasvezel bestaat. VodafoneZiggo stelt namelijk dat 97 procent van het bij klanten afgeleverde signaal via glasvezel wordt aangevoerd. Alleen het laatste stukje tussen straatkast en aansluiting in woning of bedrijf is coaxkabel. Mede hierdoor plakt Ziggo de term glasvezel-kabel op het eigen hybride HFC-netwerk.
First Class internet
Na een actie volgt in een dynamische markt dan ook vaak een reactie. Dat is ook nu het geval. KPN laat in folders weten dat dit bedrijf ‘first class’ internet aan klanten levert. Deze folders worden verspreid in gebieden waar KPN onlangs een glasvezelnetwerk operationeel heeft gemaakt. Ook meldt KPN fijntjes dat het netwerk voor 100 procent uit glasvezel bestaat.