KPN maakt voetbal en FOX Sports niet veel populairder

De 1.057.000 kijkers voor FOX Sports 1 zou vorig jaar nog met gejuich worden ontvangen. Maar gezien de ontwikkelingen rond betaalzender FOX Sports deze zomer valt het aantal kijkers van de wedstrijd tussen de twee beste voetbalclubs van Nederland nu toch tegen. Het huiskamerbereik van FOX Sports 1 werd eind juli namelijk met 2,1 miljoen uitgebreid. Reden hiervoor is de doorgifte van FOX Sports 1 in het basispakket – en dus aan alle klanten – van KPN Interactieve TV, inclusief de dochtermerken Telfort en XS4All.
Ajax – Feyenoord
Sterker nog. Ondanks het grotere huishoudenbereik van FOX Sports 1 is PSV – Ajax niet de best bekeken voetbalwedstrijd ooit bij FOX Sports, De klassieker Feyenoord – Ajax werd begin januari – dus zonder de extra kijkers via KPN – door 1.178.000 Nederlanders bekeken. Voor de wedstrijd PSV – Ajax betekent het grotere huiskamerbereik door KPN een kijkersgroei van minder dan 200.000. Dit komt overeen met ongeveer tien procent van de groei van het huiskamerbereik. Dit percentage wordt door tegenstanders van het nieuwe distributiebeleid – alle abonnees moeten meebetalen aan FOX Sports – genoemd als argument waarom iedereen voor de tien procent kijkers die interesse voor voetbal heeft maandelijks een financiële bijdrage moet leveren. Distributeurs als KPN, Canal Digitaal, T-Mobile, Caiway en Delta betalen per maand rond de €2,50 per abonnee voor de doorgifte van de drie Eredivisie-kanalen van FOX Sports. Uitzondering is Ziggo omdat VodafoneZiggo nog tot het einde van dit voetbalseizoen een doorlopende oude overeenkomst heeft.