KPN ondanks troefkaart glasvezel onder eigen merknaam minder in trek

KPN publiceerde vandaag de nieuwe financiële cijfers over het vierde kwartaal. En daaruit blijkt dat het relatief goed gaat met het Nederlandse telecombedrijf, maar niet op alle vlakken. De consumentenmarkt staat namelijk onder druk. KPN wijt dit aan de dynamische concurrentie die al enige tijd zichtbaar is bij dit onderdeel van de dienstverlening.
Internet
Als we dieper in de kwartaalcijfers duiken, zien we dat KPN onder de eigen merknaam minder internetabonnementen verkoopt. Het gaat om een daling van 7.000 abonnementen in het vierde kwartaal ten opzichte van het derde kwartaal. Niet alle KPN-abonnees die toegang hebben gekregen tot glasvezel in gebieden waar voorheen alleen KPN DSL-koperdraad aanwezig was zijn overgestapt naar het eigen glasvezelnetwerk van KPN. Het telecombedrijf verkocht 50.000 nieuwe glasvezelinternetabonnementen, waardoor het totale aantal tot 1,487 miljoen steeg. Daar stond echter een daling van van 57.000 internetabonnementen via DSL tegenover .
Wholesale
Dit betekent overigens niet dat KPN alle inkomsten van de vertrekkende internetklanten is kwijtgeraakt. Omdat de glasvezelnetwerken van KPN NetwerkNL en Glaspoort open netwerken zijn met KPN als hoofdhuurder moeten serviceproviders die via deze glasvezelnetwerken abonnementen willen aanbieden hun diensten en toegang tot het netwerk inkopen bij KPN. De daling van het aantal internetabonnementen onder eigen merknaam wordt hierdoor gecompenseerd door omzetgroei bij het bedrijfsonderdeel KPN Wholesale. En hier lijkt de strategie van KPN vruchten af te werpen. Het telecombedrijf focust zich niet alleen op het aanbieden van diensten onder de eigen merknaam, maar steeds meer ook op zijn activiteiten als netwerkexploitant.