Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    KPN ondanks troefkaart glasvezel onder eigen merknaam minder in trek

    KPN rolt samen met Glaspoort het ene na het andere glasvezelnetwerk uit. Maar hoewel glasvezel beter presteert dan de coaxkabel van Ziggo, blijft het telecombedrijf internetklanten verliezen.
    Jarco Kriek
    31 januari 2023
    comments 1
    KPN ondanks troefkaart glasvezel onder eigen merknaam minder in trek
    Foto Getty Images

    KPN publiceerde vandaag de nieuwe financiële cijfers over het vierde kwartaal. En daaruit blijkt dat het relatief goed gaat met het Nederlandse telecombedrijf, maar niet op alle vlakken. De consumentenmarkt staat namelijk onder druk. KPN wijt dit aan de dynamische concurrentie die al enige tijd zichtbaar is bij dit onderdeel van de dienstverlening.

     

    Internet

    Als we dieper in de kwartaalcijfers duiken, zien we dat KPN onder de eigen merknaam minder internetabonnementen verkoopt. Het gaat om een daling van 7.000 abonnementen in het vierde kwartaal ten opzichte van het derde kwartaal. Niet alle KPN-abonnees die toegang hebben gekregen tot glasvezel in gebieden waar voorheen alleen KPN DSL-koperdraad aanwezig was zijn overgestapt naar het eigen glasvezelnetwerk van KPN. Het telecombedrijf verkocht 50.000 nieuwe glasvezelinternetabonnementen, waardoor het totale aantal tot 1,487 miljoen steeg. Daar stond echter een daling van van 57.000 internetabonnementen via DSL tegenover .

     

    Wholesale

    Dit betekent overigens niet dat KPN alle inkomsten van de vertrekkende internetklanten is kwijtgeraakt. Omdat de glasvezelnetwerken van KPN NetwerkNL en Glaspoort open netwerken zijn met KPN als hoofdhuurder moeten serviceproviders die via deze glasvezelnetwerken abonnementen willen aanbieden hun diensten en toegang tot het netwerk inkopen bij KPN. De daling van het aantal internetabonnementen onder eigen merknaam wordt hierdoor gecompenseerd door omzetgroei bij het bedrijfsonderdeel KPN Wholesale. En hier lijkt de strategie van KPN vruchten af te werpen. Het telecombedrijf focust zich niet alleen op het aanbieden van diensten onder de eigen merknaam, maar steeds meer ook op zijn activiteiten als netwerkexploitant.

    KPNKPN NetwerkNLKPN Wholesaleglasvezelinternetklantverlieskwartaalcijfers

    Reacties

  1. TV-TIP Kopen of Slopen

    Kopen of Slopen
    RTL 4 om 20:30 uur
    Ahmed en Maaike hebben flink wat woonwensen op hun verlanglijstje staan, maar met twee kinderen en een klap speelgoed is het in de Vianense 23-onder-een-kapper van het stel nu al flink behelpen. Er is niet eens ruimte voor Ahmeds computer, laat staan voor de door Maaike zo gewenste gezinsuitbreiding. Maar ja, de boel verbouwen is ook zo wat. Terwijl Britta tóch haar schetsboek uit de kast pakt, gaat Alex op zoek naar een woning met meer ruimte. Maar vindt hij die ook binnen de negentig dagen?

    TV-TIP Juno

    Juno
    Paramount Network om 20:30 uur
    Terwijl haar klasgenoten zich bezighouden met typische puberdingen, heeft Juno (Elliot Page) iets anders aan haar hoofd: ze is zwanger. Ze besluit haar kind ter adoptie af te staan en gaat op zoek naar geschikte ouders. Die lijkt ze gevonden te hebben in Vanessa en Mark, maar voor Juno de knoop doorhakt, wil ze hen beter leren kennen.

    Interview

    • *

      Leo Blokhuis

      Top 2000 Quiz

      Het was het jaar waarin Coldplay definitief doorbrak, het internet ontplofte, maar ook de onzekerheid of er nog wel leven zou zijn na 2000. Het jaar 1999 herinnert fans van NPO Radio 2 echter nog aan iets heel ánders, namelijk aan de start van de Top 2000.
      Reacties0 reactie(s)