1. Nieuws

    KPN verliest veel klanten door prijsverhoging

    KPN heeft financiële cijfers voor het tweede kwartaal openbaar gemaakt. En daaruit blijkt dat het telecombedrijf veel klanten voor het leveren van de vaste diensten tv, internet en bellen is kwijtgeraakt.
    Jarco Kriek
    24 july 2019
    comments 6
    KPN verliest veel klanten door prijsverhoging
    Foto ANP

    Dit lijkt het directe gevolg te zijn van prijsverhogingen die KPN op 1 juni heeft doorgevoerd. Door de prijsverhoging konden alle klanten – ook binnen de vaste contractperiode – het lopende abonnement opzeggen. De abonnementen met tv en internet gingen gemiddeld €2,50 per maand in prijs omhoog. Het zelfstandige tv-abonnement Digitenne waarbij tv via de ether in DVB-T2/HEVC wordt geleverd, ging €1,50 in prijs omhoog. Nederlanders zijn in grotere mate niet te spreken over prijsverhogingen die aanbieders als KPN en Ziggo jaarlijks doorvoeren. T-Mobile profiteert hiervan. Dit telecombedrijf kon de toestroom van nieuwe klanten op sommige momenten niet aan. Hierdoor waren benodigde installatiepakketten met bruikleenapparatuur zelfs korte tijd niet leverbaar.

     

    Internet

    Voor leveranciers van vaste diensten is internet de belangrijkste en meest lucratieve dienst die aan klanten geleverd wordt. KPN zag het aantal klanten met een vast internetabonnement in de periode april tot en met juni met maar liefst 31.000 dalen. Dit is de grootste daling die KPN in de afgelopen jaren voor dit soort abonnementen heeft gemeld. Het aantal vaste telefoonaansluitingen daalde nog extremer met 73.000. Dalingen bij vaste telefonie zijn overigens bij alle aanbieders zichtbaar omdat meer Nederlanders de vaste telefoonlijn opzeggen. Dit mede door de onbeperkt mobiel bellen-abonnementen die nu al voor bedragen rond 10 euro per maand verkrijgbaar zijn.

     

    Televisie

    Ook bij de verkoop van tv-abonnementen presenteerde KPN teleurstellende cijfers. Het aantal tv-klanten daalde in drie maanden tijd met 21.000. Opvallend daarbij is dat voor het eerst in lange tijd ook het aantal verkochte Interactieve TV-abonnementen (-7.000) daalde. Ook dit is te herleiden naar overstappende klanten vanwege prijsverhoging. KPN zag het aantal abonnees met 14.000 naar 176.000 dalen. Dit ondanks forse investeringen in het nieuwe DVB-T2 netwerk en het opwaarderen van het gehele zenderaanbod naar Full HD 1080P/50. Dit alles bij elkaar zorgde er mede voor dat ondanks de prijsverhogingen de omzet binnen de consumentendivisie met 3,2 procent daalde.

    KPNInteractieve TVDigitenneinternetbellenconsumententvtelevisiekwartaalcijfersprijsverhogingabonnementZiggoVodafoneZiggoT-Mobile

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Coronel Racing

      2X SUPER RACEPRIJS MET KARTEN

      Fast & Furious: Hobbs & Shaw geeft een wending aan de franchise en neemt de kijker mee van Los Angeles naar Londen en van het verlaten Chernobyl naar het prachtige Samoa. Deze actiefilm is verkrijgbaar op 4K Ultra HD, (3D) Blu-ray en dvd. Totaal TV geeft twee keer een super raceprijs weg, met de dvd én voor twee personen een kart-arrangement bij Coronel Karting.

    TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    De Keuringsdienst duikt de wereld in van baarden, haren en snorren en stuit op een onverwacht dier dat de allermooiste baard van onze (hulp)sinten levert.

    TV-TIP Unpolished

    Unpolished
    TLC om 20:30 uur
    Nagels zijn big business en voor Lexi Martone een serieuze vorm van kunst. De 25-jarige creëert de mooiste en meest extreme nagels voor haar bijzondere klanten.

    Interview

    • Joris Linssen Joris Kerstboom

      Joris Linssen

      Joris Kerstboom

      In aanloop naar het nieuwe seizoen Joris’ Kerstboom van Joris Linssen op 20 december zijn er vijf kortere uitzendingen.
      Reacties0 reactie(s)