1. Nieuws

    KPN verliest veel klanten door prijsverhoging

    KPN heeft financiële cijfers voor het tweede kwartaal openbaar gemaakt. En daaruit blijkt dat het telecombedrijf veel klanten voor het leveren van de vaste diensten tv, internet en bellen is kwijtgeraakt.
    Jarco Kriek
    24 july 2019
    comments 6
    KPN verliest veel klanten door prijsverhoging
    Foto ANP

    Dit lijkt het directe gevolg te zijn van prijsverhogingen die KPN op 1 juni heeft doorgevoerd. Door de prijsverhoging konden alle klanten – ook binnen de vaste contractperiode – het lopende abonnement opzeggen. De abonnementen met tv en internet gingen gemiddeld €2,50 per maand in prijs omhoog. Het zelfstandige tv-abonnement Digitenne waarbij tv via de ether in DVB-T2/HEVC wordt geleverd, ging €1,50 in prijs omhoog. Nederlanders zijn in grotere mate niet te spreken over prijsverhogingen die aanbieders als KPN en Ziggo jaarlijks doorvoeren. T-Mobile profiteert hiervan. Dit telecombedrijf kon de toestroom van nieuwe klanten op sommige momenten niet aan. Hierdoor waren benodigde installatiepakketten met bruikleenapparatuur zelfs korte tijd niet leverbaar.

     

    Internet

    Voor leveranciers van vaste diensten is internet de belangrijkste en meest lucratieve dienst die aan klanten geleverd wordt. KPN zag het aantal klanten met een vast internetabonnement in de periode april tot en met juni met maar liefst 31.000 dalen. Dit is de grootste daling die KPN in de afgelopen jaren voor dit soort abonnementen heeft gemeld. Het aantal vaste telefoonaansluitingen daalde nog extremer met 73.000. Dalingen bij vaste telefonie zijn overigens bij alle aanbieders zichtbaar omdat meer Nederlanders de vaste telefoonlijn opzeggen. Dit mede door de onbeperkt mobiel bellen-abonnementen die nu al voor bedragen rond 10 euro per maand verkrijgbaar zijn.

     

    Televisie

    Ook bij de verkoop van tv-abonnementen presenteerde KPN teleurstellende cijfers. Het aantal tv-klanten daalde in drie maanden tijd met 21.000. Opvallend daarbij is dat voor het eerst in lange tijd ook het aantal verkochte Interactieve TV-abonnementen (-7.000) daalde. Ook dit is te herleiden naar overstappende klanten vanwege prijsverhoging. KPN zag het aantal abonnees met 14.000 naar 176.000 dalen. Dit ondanks forse investeringen in het nieuwe DVB-T2 netwerk en het opwaarderen van het gehele zenderaanbod naar Full HD 1080P/50. Dit alles bij elkaar zorgde er mede voor dat ondanks de prijsverhogingen de omzet binnen de consumentendivisie met 3,2 procent daalde.

    KPNInteractieve TVDigitenneinternetbellenconsumententvtelevisiekwartaalcijfersprijsverhogingabonnementZiggoVodafoneZiggoT-Mobile

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • The Lawyer

      Win het eerste en tweede seizoen The Lawyer

      Wanneer advocaat Frank Nordling de waarheid achter de dood van zijn adoptieouders ontdekt, stort zijn wereld in. Na een tumultueus eerste seizoen lacht het leven Frank weer toe. Maar erg lang duurt dat niet… Totaal TV geeft vijf keer de streamstart voor het eerste én tweede seizoen weg.

    TV-TIP I can see your voice

    I can see your voice
    RTL 4 om 20:30 uur
    Kun je aan iemand zien of hij of zij kan zingen? Zes kandidaten moeten een panel en gastartiest overtuigen van hun zangtalent, zonder een noot te zingen.

    TV-TIP Mr. & Mrs. Smith

    Mr. & Mrs. Smith
    Net5 om 20:30 uur
    John en Jane Smith zijn een gewoon koppel met een gewoon huwelijk, waar de pit een beetje uit is. Beiden hebben echter een groot geheim: ze behoren, zonder dat de ander het weet, tot de beruchtste en meest gevraagde huurmoordenaars ter wereld, en zijn bovendien in dienst bij concurrerende bedrijven.

    Interview

    • Alle hens aan dek Victor Reinier

      Victor Reinier

      Alle hens aan dek

      Vijf BN-ers zeilen de Noordelijke Oceaan route, onder leiding van voormalig Volvo Ocean Race-schipper Hans Bouscholte.
      Reacties0 reactie(s)