Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    KPN verliest veel klanten door prijsverhoging

    KPN heeft financiële cijfers voor het tweede kwartaal openbaar gemaakt. En daaruit blijkt dat het telecombedrijf veel klanten voor het leveren van de vaste diensten tv, internet en bellen is kwijtgeraakt.
    Jarco Kriek
    24 juli 2019
    comments 6
    KPN verliest veel klanten door prijsverhoging
    Foto ANP

    Dit lijkt het directe gevolg te zijn van prijsverhogingen die KPN op 1 juni heeft doorgevoerd. Door de prijsverhoging konden alle klanten – ook binnen de vaste contractperiode – het lopende abonnement opzeggen. De abonnementen met tv en internet gingen gemiddeld €2,50 per maand in prijs omhoog. Het zelfstandige tv-abonnement Digitenne waarbij tv via de ether in DVB-T2/HEVC wordt geleverd, ging €1,50 in prijs omhoog. Nederlanders zijn in grotere mate niet te spreken over prijsverhogingen die aanbieders als KPN en Ziggo jaarlijks doorvoeren. T-Mobile profiteert hiervan. Dit telecombedrijf kon de toestroom van nieuwe klanten op sommige momenten niet aan. Hierdoor waren benodigde installatiepakketten met bruikleenapparatuur zelfs korte tijd niet leverbaar.

     

    Internet

    Voor leveranciers van vaste diensten is internet de belangrijkste en meest lucratieve dienst die aan klanten geleverd wordt. KPN zag het aantal klanten met een vast internetabonnement in de periode april tot en met juni met maar liefst 31.000 dalen. Dit is de grootste daling die KPN in de afgelopen jaren voor dit soort abonnementen heeft gemeld. Het aantal vaste telefoonaansluitingen daalde nog extremer met 73.000. Dalingen bij vaste telefonie zijn overigens bij alle aanbieders zichtbaar omdat meer Nederlanders de vaste telefoonlijn opzeggen. Dit mede door de onbeperkt mobiel bellen-abonnementen die nu al voor bedragen rond 10 euro per maand verkrijgbaar zijn.

     

    Televisie

    Ook bij de verkoop van tv-abonnementen presenteerde KPN teleurstellende cijfers. Het aantal tv-klanten daalde in drie maanden tijd met 21.000. Opvallend daarbij is dat voor het eerst in lange tijd ook het aantal verkochte Interactieve TV-abonnementen (-7.000) daalde. Ook dit is te herleiden naar overstappende klanten vanwege prijsverhoging. KPN zag het aantal abonnees met 14.000 naar 176.000 dalen. Dit ondanks forse investeringen in het nieuwe DVB-T2 netwerk en het opwaarderen van het gehele zenderaanbod naar Full HD 1080P/50. Dit alles bij elkaar zorgde er mede voor dat ondanks de prijsverhogingen de omzet binnen de consumentendivisie met 3,2 procent daalde.

    KPNInteractieve TVDigitenneinternetbellenconsumententvtelevisiekwartaalcijfersprijsverhogingabonnementZiggoVodafoneZiggoT-Mobile

    Reacties