1. Nieuws

    KPN verliest veel klanten door prijsverhoging

    KPN heeft financiële cijfers voor het tweede kwartaal openbaar gemaakt. En daaruit blijkt dat het telecombedrijf veel klanten voor het leveren van de vaste diensten tv, internet en bellen is kwijtgeraakt.
    Jarco Kriek
    24 july 2019
    comments 6
    KPN verliest veel klanten door prijsverhoging
    Foto ANP

    Dit lijkt het directe gevolg te zijn van prijsverhogingen die KPN op 1 juni heeft doorgevoerd. Door de prijsverhoging konden alle klanten – ook binnen de vaste contractperiode – het lopende abonnement opzeggen. De abonnementen met tv en internet gingen gemiddeld €2,50 per maand in prijs omhoog. Het zelfstandige tv-abonnement Digitenne waarbij tv via de ether in DVB-T2/HEVC wordt geleverd, ging €1,50 in prijs omhoog. Nederlanders zijn in grotere mate niet te spreken over prijsverhogingen die aanbieders als KPN en Ziggo jaarlijks doorvoeren. T-Mobile profiteert hiervan. Dit telecombedrijf kon de toestroom van nieuwe klanten op sommige momenten niet aan. Hierdoor waren benodigde installatiepakketten met bruikleenapparatuur zelfs korte tijd niet leverbaar.

     

    Internet

    Voor leveranciers van vaste diensten is internet de belangrijkste en meest lucratieve dienst die aan klanten geleverd wordt. KPN zag het aantal klanten met een vast internetabonnement in de periode april tot en met juni met maar liefst 31.000 dalen. Dit is de grootste daling die KPN in de afgelopen jaren voor dit soort abonnementen heeft gemeld. Het aantal vaste telefoonaansluitingen daalde nog extremer met 73.000. Dalingen bij vaste telefonie zijn overigens bij alle aanbieders zichtbaar omdat meer Nederlanders de vaste telefoonlijn opzeggen. Dit mede door de onbeperkt mobiel bellen-abonnementen die nu al voor bedragen rond 10 euro per maand verkrijgbaar zijn.

     

    Televisie

    Ook bij de verkoop van tv-abonnementen presenteerde KPN teleurstellende cijfers. Het aantal tv-klanten daalde in drie maanden tijd met 21.000. Opvallend daarbij is dat voor het eerst in lange tijd ook het aantal verkochte Interactieve TV-abonnementen (-7.000) daalde. Ook dit is te herleiden naar overstappende klanten vanwege prijsverhoging. KPN zag het aantal abonnees met 14.000 naar 176.000 dalen. Dit ondanks forse investeringen in het nieuwe DVB-T2 netwerk en het opwaarderen van het gehele zenderaanbod naar Full HD 1080P/50. Dit alles bij elkaar zorgde er mede voor dat ondanks de prijsverhogingen de omzet binnen de consumentendivisie met 3,2 procent daalde.

    KPNInteractieve TVDigitenneinternetbellenconsumententvtelevisiekwartaalcijfersprijsverhogingabonnementZiggoVodafoneZiggoT-Mobile

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Little Women bioscoopkaarten winnen

      Win een VIP-pakket van Little Women!

      Dit kostuumdrama draait om vier zussen tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog die op hun eigen manier met liefde, verlies en andere uitdagingen omgaan die horen bij volwassen worden. Totaal TV geeft van dit romantische drama vijf keer een VIP-pakket weg, met daarin een notitieblok en twee filmkaartjes.

    TV-TIP Dit zijn wij

    Dit zijn wij
    NPO 3 om 20:25 uur
    Deze remake van het Amerikaanse This Is Us trekt zó weinig kijkers dat de dramaserie naar de woensdag op NPO 3 is verplaatst.

    TV-TIP War of the Worlds

    War of the Worlds
    RTL 7 om 20:29 uur
    De gescheiden havenarbeider Ray Ferrier krijgt sinds lange tijd zijn twee kinderen een weekend te logeren. Na een reeks blikseminslagen gaat Ray poolshoogte nemen. Hij ziet een gigantische, driepotige machine uit de aarde kruipen. Dan blijkt dat buitenaardse wezens van plan zijn de mensheid uit te roeien. Ray gaat tot het uiterste om zijn kinderen in veiligheid te brengen.

    Interview

    • Hollands hoop derde seizoen Kim van Kooten

      Kim van Kooten

      Hollands hoop

      In het derde en direct laatste seizoen van de komische en spannende serie Hollands hoop wordt Kim van Kooten als de eens zo brave huismoeder Machteld steeds meedogenlozer.
      Reacties0 reactie(s)